Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

آشنایی با کمان ریکرو - تیر و استند

سلام

این هم تیر و استند...

ادامه در ادامه مطلب!

استند


استند

استند پایه ی کمان شماست یعنی وقتی کار تیراندازی تمام می شود شما باید کمانتان را روی استند قرار دهید. این وسیله به این دلیل ساخته شده است که کمان روی زمین قرار نگیرد چون کمان در ساختمان خودش هیچ وسیله ای ندارد که وقتی روی زمین قرار می گیرد آن را بالاتر نگه دارد. اگر شما کمانتان را روی میله ی کوتاه استاپ قراربدهید، کاری که بعضی ها می کنند، در این صورت باید به سال نکشیده یک کمان دیگه بخرید!

کمان اگر روی زمین قرار بگیره ممکن است "پا" بخورد و لیمب ها خش بردارد. همچنین رطوبت می تونه بزرگترین دشمن برای کمان شما باشد.( یادتون باشه که اگر مجبور شدید در باران و برف تیراندازی کنید، حتما بعد از تیراندازی کمانتون را با دقت و وسواس زیادی خشک کنید و همچنین وقتی می خواهید کمانتون را ببندید اولین وسیله ای که از کوله خارج می شه همین استند است).

استند دارای سه پایه است که این سه پایه به یک ماسماسک اصلی وصل می شوند و یک میله به صورت عمود روی همین پایه یا ماسماسک یا هرچی اسمش هست، قرار گرفته که در انتهای اون یک دسته قرار داره که شما کمان را روی آن قرار می دهید. بر روی این میله ی عمودی یک ماسماسک دیگه قرار داره که شما وقتی کمان را روی دسته قرار دادید، زه را به اون ماسماسک گیر می دهید. این ماسماسک یا گیره برای این روی میله قرار گرفته تا کمان کاملا فیکس بشه و به چپ و راست منحرف نشه یا روی زمین نیفته.

میله های پایه یا به صورت آهنربایی هستند یا پیچی هستند و در هر صورت انواع مختلف استند وجود داره و استند من هم مارک MIdAS "دست طلا" است ولی کارخانه هایی مثل WIN and WIN برای خودشون استند هم می سازند که کاملا قالب کمان ساخت همون کارخانه است.

تیر

 

تیر با پرهای معمولی

تیر هم یکی دیگه از اجزای مهم کمان است که تیراندازی در واقع با همین وسیله انجام می شود. جنس بدنه ی که به اون شفت هم می گویند درتیرهای قدیمی چوبی بود ولی خوب طبق معمول در ادامه جنس تیر هم تغییر کرد. تیرهای قدیمی دیگه توی دوران جدید به دلیل اینکه ممکن بود به دلیل رطوبت خراب بشوند، یواش یواش کنار رفتند ولی هنوز هم همه ی تیراندازها دلشون قنج می ره که با کمان سنتی و تیر چوبی تیراندازی کنند.

جنس یک سری از تیرها در دوران جدید از آلومینیوم است و اتفاقا خیلی هم خوبه منتها یک کمی سنگینه و در ضمن آلومینیوم سه سوت تا می شه و خم می شه و دیگه فاتحه ی تیراندازی با اون تیر خوانده است. یک سری دیگه تیرهای کربنی هستند، این تیرها خیلی سبک هستند و عالی منتها اگه بشکنه و زیر پوستتون بره باید یک ساعت یا چند ساعت، با موچین و سوزن، خورده هایش را طی عمل جراحی سرپایی و خفن و سوزناک و جگرسوز در بیاورید، پس محض رضای خدا تیرتون را با تیرکش بکشید نه با دستتون!!! مگه اینکه دوست داشته باشید در آینده جراح بشوید! تیرهای کربنی به درد آماتورها و نیمه حرفه ای ها می خوره ولی به درد شکار نمی خوره چون کربن توی بدن شکار پخش می شه و دیگه نمی شه گوشت شکار را خورد بنابراین برای شکار (اگه دیده باشید کسانی که کامپوند کار می کنند تیر آلومینیومی دارند) از تیر آلومینیومی استفاده می کنند.

اما حرفه ای ها همگی از تیرهای حرفه ای استفاده می کنند که ساختمانش ترکیبی از فلز و کربن است. تیرهای کربنی بعضی وقت ها قطرشون زیاد و کم می شه بنابراین ممکنه ناک یا ته تیر که در ادامه توضیح می دم، برای یک تیر تنگ و برای تیر دیگه گشاد باشه. اما در تیرهای حرفه ای (اگر قسمت شد و دیدید)، اول یک لایه فلز آلومینیوم داخلی ترین لایه را تشکیل داده و بعد روی اون را کربن پوشانده، بنابراین این تیرها دیگه دچار این حالت نمی شوند. خوب این از شفت، حالا می ریم سراغ سر تیر.

حالا فلسفه ی استفاده از سر تیر را نمی گم ولی خوب کاملا واضحه که اگر شما با یک تیکه چوب برید شکار، این شکاره که شما را می خوره!!! زمان های قدیم و ندیم، آن زمان هایی که آدم های اولیه بودند که خیلی اولیه بودند در حد نئاندرتال، سر تیر از استخوان حیوانات ساخته می شده ولی بعدش در عصر حجر ملت از سنگ برای سر تیر استفاده می کردند. آن ها سر تیر را با ابزار هایی که داشتند تیز می کردند و بعد می رفتند شکار!!!(توی مطلب قبلی که راجع به زه بود گفتم که تیراندازها می رفتند کله پزی! ولی این طنز مطلبه و برای اینکه حوصلتون سر نره نوشته شده، وگرنه کسی که شکارچیه برای چی باید بره قصابی یا کله پزی؟؟؟)

سر تیرها اما بعد از مدتی و با کشف فلز، فلزی شدند و همین حالا هم همه ی سر تیرها فلزی هستند، ببینید همان طور که اول هم گفتم، قضیه ی سر تیر مخصوصا در شکار یا جنگ اصلا شوخی بردارد نیست. برای شکار شما بسته به اینکه قصد شکار چه حیوانی را دارید باید از سرتیر خاصی هم استفاده کنید! فرض کنید با سرتیر شکار پرنده برید سروقت یک خرس؟ یا با سر تیر شکار ماهی برید سراغ یک گرگ! سر تیرها سایزهای مختلفی دارند، بعضی ها بزرگ و بعضی ها کوچکند. برای آماتورها معمولا سر تیر های بزرگ می گذارند ولی تیرهای حرفه ای سر تیرهای کوچک تر و سبک تری دارند که خیلی روی بالانس تیر و پرواز تیر موثر است.



ناک

ناک در واقع یک فرورفتگی ته تیر است و برای این ساخته شده که روی زه چفت بشه و دیگه نیازی نباشه تا تیرانداز تیر را روی زه نگه داره. در تیرهای قدیمی یک شکاف ته تیر ایجاد می شد تا تیر در زه قرار بگیره ولی چون ممکن بود بعد از مدتی این شکاف بزرگ تر بشه و منجر به شکستن و غیرقابل استفاده شدن تیر بشه، بنابراین از یک وسیله به نام ناک در ته تیرها استفاده کردند. ناک از یک طرف به ته تیر وصل می شه و از یک طرف بدنه ی اون دارای یک فرورفتگی است که به زه وصل می شه. این وسیله اکنون در انواع و جنس ها و سایزهای مختلفی در بازار موجود است. انواع پلاستیکی و یک نوع دیگه که ترکیبی از شیشه و پلاستیک است و شفاف است. بعضی وقت ها ناک ها مستقیما به داخل ته تیر و شفت می روند ولی بعضی از تیرها یک جور دیگه هستند. دراین مدل از تیرها یک فلز ابتدا به داخل ته تیر فرو می ره که در طرف دیگه اشت یک میله ی فلزی خیلی کوچولو داره. بعد ناک در این یله ی کوچک فرو می ره و به ته تیر چفت می شه، مزیتش اینکه دیگه ناک مطمئنا به ته تیر چفت می شه و دیگه نباید نگران مسئله ی گشادی یا تنگی اش باشیم و همچنین تعویضش هم راحت تر می شه ولی خوب بعضی وقت ها اگر اون فلزی که به ته تیر فرو می ره کوچکتر از بدنه باشه، بازهم ناک در هنگام تیراندازی خواهد چرخید.(آنوقت پرهای تیرهاتون کنده می شود.) و اما پر...



 پر اسپین (SPIN)

اصولا نمی دونم اون کسی یا کسانی که تیرهای اولیه را ساختند براش پر گذاشته بودند یا نه؟ ولی اون چیزی که مشخصه این است که پر الان یک جزء خیلی مهم از تیره و در پرواز تیر خیلی تاثیر داره. پر تیرهای اولیه واقعا "پر" بود. کلا پر در قدیم خیلی مصرف داشته، باهاش می نوشتند، به کلاهشون می زدند(تریپ رابین هود)، بالششون را پر می کردند و ... یکی از موارد استفاده هم همین تیر بوده است. در دوران جدید چون همان طور که قبلا هم چند بار تکرار کردم، رطوبت باعث می شد پر به هم بچسبه و دیگه به درد تیراندازی نخوره. البته پر طبیعی سبک تره و پرواز بهتری داره. امروزه از پرهای پلاستیکی استفاده می شود. پرهای امروزی اگرچه از پلاستیک هستند و اصلا هیچ شباهتی به پر پرنده ندارند ولی خوب ظاهرا هیچ لغت دیگه ای پیدا نشده که استفاده بشه. پرهایی که در دو رشته ی ریکرو و کامپوند استفاده می شه کمی با هم متفاوت هستند و اگر دقت کرده باشید پرها معمولا مثل بال هواپیما هستند منتها در کامپوند چون کمان کامپوند قدرت زیادی داره زیاد لازم نیست که پر به پرواز تیر کمک کنه ولی در ریکرو شکل پر بسیار اهمیت داره. آماتورها و نیمه حرفه ای ها از پرهای معمولی پلاستیکی استفاده می کنند ولی حرفه ای ها چندین ساله که از پرهای SPIN استفاده می کنند که هم جنسش و هم مدلش با پرهای معمولی فرق می کنه. این پرها خیلی سبک ترند از انواع معمولی و تیر را خیلی سریع تر در مسیرش قرار می دهند. پس سعی کنید خیلی خوب تیراندازی کنید چون کمی خطا باعث می شه تیر خیلی منحرف بشه.

خوب این هم از کمان. حالا فقط چند تا از خورده ریزهای مورد استفاده مونده که آن ها را هم براتون می گذارم در آینده! اما می تونید در قسمت آرشیو موضوعی بخش آموزش آشنایی با کمان قسمت های قبلی را هم ببینید.

این هم از اصطلاحات مربوط به تیر :

Arrow تیر : تیر میله ای مستقیم است که یک سر آن دارای نوک تیز و در سر دیگر پر چسبیده است. پر نقش ایجاد تعادل در پرواز تیر را بر عهده دارد. در ته تیر نیز یک شکاف قرار دارد که محل قرار دادن زه می باشد. بدنه ی تیر ممکن است از چوب نی، خیزران، فولاد، آلومینیوم، فیبر کربن و یا مواد ترکیبی باشد. بخش شکافدار ته تیر ممکن است بیرون و یا داخل تیر قرار گیرد. همچنین سر تیر ممکن است از فلزات مختلف ساخته شده باشد.

Arrow Nock ته تیر : شکاف ته تیر که زه روی آن قرار می گیرد.

Arrow Shafts شفت های تیر : شفت ها به اشکال مختلفی وجود دارند که برخی از آنان عبارتند از :

· شفت های چوبی قدیمی

· شفت های لوله ای آلومینیومی، فیبر کربن، کامپوزیتی یکنواخت و مخروطی.

· شفت تیرهای شکاری که عموما تیر بلند و پرهای بزرگ دارند.

· شفت های سبک از فویل آلومینیومی و یا تیغ صورت تراشی و غالبا مخروطی ساخته می شوند.

· شفت هایی که بخش انتهایی آن ضخیم و جلوی آن باریک تر است تا استحکام بیشتری داشته باشد.

Vane : نام دیگر برای تیر یا پر شاخص

نظرات 2 + ارسال نظر
فرید 25 بهمن 1401 ساعت 01:27 ب.ظ

مثل همیشه عالی . حتما ادامه بدید

کماندار ناشی 13 اردیبهشت 1393 ساعت 05:46 ب.ظ

معنی لغوی ماسماسک چیه؟

معنی خاصی نداره یه چیزی در حد "مارون" تو بارون مارون.... کلنگ ملنگ ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد