Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

قوانینی که تیراندازان باید بدانند!

سلام

همان طور که قول داده بودم با اولین سری از قوانین در خدمتتون هستم.

ادامه در...


و حالا به مطلب خودمون بپردازیم :

راستش من خیلی فکر کردم که باید از کجا شروع کنم و چطوری قوانین را توضیح بدهم و آخر سر هم به این نتیجه رسیدم که بهتره که از اول مسابقه برای شما توضیح بدهم. اول مسابقه یعنی جایی که شما در محل مسابقه حضور پیدا کردید و ثبت نام فرمودید و حالا دارید کمانتون را می بندید. بعد یک دفعه وقتی کمانتان را جمع کردید یعنی سرهم کردید، شروع می کنید به کشیدن کمان در همان مکانی که حضور دارید.... (جدا می گم هرگز این کار را نکنید حتی اگر کسی بهتون چیزی نگفت!!!) قضیه خیلی جدی تر از آن چیزی است که شما فکرش را بکنید!!!

فرض کنید دارید کمانتون را می کشید بعد یک دفعه ریلیز کنید و کمان از دستتون بیفته! غیر از اینکه کمانتون آسیب می بینه! ممکنه به کسی بخوره و آن طرف باهاتون گلاویز بشه و تازه این احتمال هم وجود داره که کمانتون بشکند! یا اصلا ریلیز نکنید، فرض کنید دارید کمانتون را می کشید، وقتی دارید کمانتون را بلند می کنید و می کشید، استاپ کمانتون بخوره توی سر یک بنده خدایی!!! حالا بعضی ها ممکنه بگویند ما مواضبیم، وقتی کسی دور و اطرافمون نباشه می کشیم یا می خواهیم ببینیم کمانمون سنتر هست یا نه؟ (برای اینکه ببینید یک موقع خدای نکرده لیمب هایتان تاب برنداشته باشه، بعد از اینکه کمانتون را بستید، زه را چند بار بکشید. اگر زه همچنان نسبت به لیمب سنتر بود که لیمب هاتون هیچ ایرادی نداره، ولی اگر سنتر نبود معلومه که باید یک جفت لیمب جدید بخرید!!!) خوب توی خونه تان این کار را بکنید نه توی محل برگزاری مسابقه!!!

حالا این قانون کجاست؟ اگر مجله ی شماره ی دو داوری که در اردیبهشت 1390 در سایت فدراسیون تیراندازی با کمان منتشر شده باشد را خوانده باشید کاملا متوجه می شوید!

"یکی دیگر از مسائلی که مکررا در مسابقات دیده می شود، کشیدن زه کمان در پشت خط آتش است که یکی از اطلاعیه های داوران و مربیان در این خصوص بوده است:

Judges and Coaches Committees

Information on Drawing the Bow

archers should be told not to do from the very beginning of their archery career, and thereby, they would avoid being annoyed close before the beginning of a tournament. The rules clearly states that a bow, with or without an arrow, should only be drawn on the shooting line. This means that if an archer wants to "warm up" by drawing his bow, or wants to "check his bow" by drawing, he should go to the shooting line.

The reason is obvious; if a string or bow breaks in the rest area, it may cause harm to other people around, and furthermore people do not like being "aimed at" with a bow, whether it is loaded or not (it may be quite frightening). It could be even worse if an archer in distraction puts an arrow on the bow in this area. Therefore, it is "good behaviour" to follow the rules in this respect, and the coach has an important role to play to ensure this.

Let us add that even "shooting" with a rubber band in this area is not advisable, it is in fact possible to hit other people upon "release". Even using a rubber band may be preferably when standing on the shooting line, or at least in a safe position away from other people who may be moving around in the rest area.

این که اینجا نوشته یعنی اینکه :

بیشتر اوقات داوران به تیراندازان تذکر می دهند که کمان خود را در محل استراحت تیراندازان (پشت خط آتش) نکشند که بعضی اوقات با مخالفت بعضی از تیراندازان مواجه می شوند!!! که چنین رفتاری از تیراندازانی که کاملا غیر حرفه ای! هستند، سر می زند. قانون در این باره کاملا واضح است که کمان با تیر یا بدون تیر باید فقط بر روی خط آتش کشیده شود! این بدان معناست که تیراندازی که قصد گرم کردن با کمان بوسیله ی کشیدن زه و یا چک کردن کمان خود را دارد، باید به خط آتش برود. دلیل آن کاملا مشخص است، اگر زه کمان پاره یا در کمان در مکان استراحت تیراندازان بشکند، ممکن است باعث آسیب دیدن بقیه ی افراد در محل حادثه شود. گذشته از آن مردم دوست ندارند کسی با کمان به سوی آن ها نشانه برود و یا صدای "در رفتن" زه را بشنوند (می تواند باعث وحشت آن ها بشود) این می تواند بدتر باشد زمانی که یک تیرانداز حواس پرت، تیری در کمان خود گذاشته باشد!!! از این رو، رفتار درست آن است که به این قانون احترام بگذارید و مربیان نقش مهمی درباره ی اطمینان پیدا کردن درباره ی اجرای این قانون دارند.

حتی استفاده از کش (کش کشیدن)! در این منطقه (محل استراحت تیراندازان) صلاح نیست زیرا ممکن است ریلیز کردن کش، در این منطقه به افراد دیگر صدمه بزند. استفاده از کش بهتر است بر روی خط آتش یا حداقل در فاصله ی امن از افراد دیگر، که در منطقه ی استراحت هستند، صورت پذیرد. "

ترجمه : غزاله رسولی

منبع : www.archery.org

اما قانون در این مورد می گوید:

7.7.4 وقتی زمان تیراندازی است ، فقط ورزشکارانی که نوبت تیراندازی دارند روی خط آتش می مانند.

7.8 عواقب نقض قوانین

7.8.1.2 اگر تیراندازی مقصر درنقض این قوانین شناخته شود این امکان وجود دارد که او را از رقابت حذف کنند و هر موقعیتی را که کسب کرده بود را از دست خواهد داد.

7.8.1.8 اگر ثابت شود تیراندازی قوانین را عمدا نقص کرده ممکن است ، صلاحیت شرکت در رقابت را نخواهد داشت . تیرانداز حذف شده هر جایگاهی را که کسب کرده از دست می دهد.

7.8.4 اخطارها

7.8.4.3 هیچ تیراندازی نباید کمان خود را با تیر یا بدون تیر بکشد، مگر آنکه روی خط آتش ایستاده باشد. ( بند7.7.3 )

خوب من به عنوان داور بعد از این‌ OK شدم... شما چی؟

ببینید در مورد کش کشیدن و یا حتی گرم کردن یعنی همین نرمش های معمولی هم خیلی مراقب باشید. منظورم از کش کشیدن، انجام مدل تیراندازی و ریلیز نیست، بلکه گرم کردن است. اطرافتون را نگاه کنید شاید زمانی که دستتون را در هوا می چرخانید، به سر و کله ی یک بنده خدایی خورد. پس حتی در مورد گرم کردن و تمرین با کش هم به شدت مراقب باشید. البته منظورم این نیست که هیچ کاری نکنید! بلکه با رعایت اصول ایمنی!

با این تفاسیر، توی مسابقه ی بعدی، نشنوم داورها به شما بگویند که:"خانم یا آقای محترم! کمانتون را نکشید!" اگر هم دوست دارید، گوش ندهید ولی در این صورت تنها اتفاقی که می افته این است که شما یک بازیکن غیرحرفه ای، ناشی، حواس پرت و بی اطلاع از قوانین جلوه می کنید!!! که فکر نمی کنم کسی دلش بخواهد همچین اتفاقی براش بیفته!!!

بهترین راه برای اینکه دیگه این کار را نکنید، روش "درون فهمی" ماکس وبر، جامعه شناس مورد علاقه ی من است! خودتون را جای دیگران بگذارید تا بفهمید چرا این قوانین وضع شده اند! امام علی (ع) هم می گویند که عدالت این است که هرچه را برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و هر چه را که برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند!!! این یعنی اینکه فرض کنید بی خبر از همه جا توی منطقه ی استراحت هستید، بعد یک دفعه یک صدایی می آد و یک جای بدنتون با تیرسوراخ بشه! (باور کنید توی عصر اتم خیلی زشته که تو بیمارستان روی برگه بنویسند : دلیل مراجعه به بیمارستان، اصابت تیر! و منظور از تیر گلوله نباشه!!!) یا دارید رد می شوید و یکهو یک کش با شدت هر چه تمام تر به سر و صورتتون بخوره! یا استاپ یک کمان به سر و کله تون بخوره! یا از صدای ریلیز کمان یا کش، زهره ترک بشین!!! اگه خوشتون می آد این اتفاق ها براتون بیفته، بازهم کمانتون را پشت خط آتش بکشید!!!

پس به هر چی اعتقاد دارید، این کار را نکنید. تا قانون بعدی که دوباره در خدمتتون باشم!

با تشکر ویژه از سرکار خانم رسولی و جناب آقای غلامی که در تهیه ی این متن به من کمک کردند.

منابع :

مجله ی شماره ی ۲ داوری مورخ اردیبشت ماه ۹۰

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد