Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

مارچوبه!



      سلام 


         خیلی ها الان تو تعطیلات هستند و دارند لذت می برند.... خوش بگذره... حالا تا شما در تعطیلات هستید بنده هم یه مطلب می گذارم تا اوقاتم بگذرد.


    دیروز گفتم که شما باید روی یک خط باشید تا تیرتون صاف بره. یعنی در اکثر فیلم هایی که دیدم وقتی تیرانداز در حالت با ثباتی قبل از پرتاب قرار نداره از قبل می شه گفت که تیرش می ره لای باقالی ها و در واقع شانس فقط می تونه به اون تیرانداز بخت برگشته کمک کنه که 10 بزنه. این ثبات در کامپوند خیلی راحت تر به دست می اد چون زه قفل می شه و شما می تونید با خیال راحت به مراحل بعدی را انجام بدهید ولی خوب این مسئله هم هست که دیگه بیشتر از مقدار مشخص نمی تونید باز بشوید پس وقتی دراو بیشتر می شه باید یا کمان را تنظیم کرد یا در نهایت مجبورید کمان دیگه ای بردارید با این حال در کامپوند  زیر فشار زه نیستید. در ریکرو این فرایند به همون صورت می باشد و شما در هر صورت برای یک پرتاب موفق می بایست یک کشش موفق داشته باشید و دست جلو و عقب را در یک راستا قرار دهید. حالا فشار از دست جلو و پشت گردن و کتف و دست عقب احساس می شه و بعد ادامه دادن فرایند کشش تا کلیکر و ادامه دادن همین کشش. دقت کنید که به حداکثر کشش برسید چون در اینصورت ریلیز خوبی نخواهید داشت. 


   ریلیز را شاید خیلی ها به حساب نیاورند و بگویند صرفا ثابت ماندن دست جلو در اصابت تیر مهمه ولی ریلیز را فراموش نکنید. در واقع می تونم بگم که یک عدد ریلیز نرم در یک پرتاب کم تنش و ثبات دست جلو بسیار موثر می باشد و صد البته که پیش مقدمه یه ریلیز خوب همون نهایت کشش می باشد. (بگم که نهایت کشش به اینکه دستها را اینقدر باز کنید که وزن روی کمرتون بیفتید نیست ....  چون کمر درد می گیرید و در ضمن استیلتان که درست نباشه مشخصه که پرتاب خوبی هم ندارید). 


    اگر کشش خوب باشه بعد از کلیک یک ریلیز خوب و در ادامه ثبات دست جلو و یک پرتاب خوب می تونه بوجود بیاد. پس کشش را فراموش نکنید. اگر از اول خوب باز نشوید در اینصورت ریلیز خوبی ندارید و کلیکرتان با زحمت زیاد می زنه و در نتیجه دست جلو هم چون منقبض شده ثابت نمی مونه و در نهایت اگر کف دستتان را هم منقبض کرده باشید که دیگه تکمیله و قبضه هم صاف بیرون نمی پره و به چپ یا راست منحرف می شود. 


    دقت کنید که در فرآیند پرتاب تمام این موارد را رعایت کنید نه اینکه دائم بهش فکر کنید چون اینطوری مجبورید بار اضافی وسواس را هم در ذهنتون داشته باشید که از کشیدن یک کمان 60 پوند هم سنگین تره. در نهایت وقتی همه چیز خوب بود پرتاب را انجام بدهید نه اینکه اگه نصفش خوب بود. این را ریتم تیراندازی می گویند که بر اثر تمرین مداوم به وجود می اد. در واقع در این ریتم از زمانی که کمان را می کشید دست جلو و عقب را در حالت تعادل نگه می دارید و هیچ وقت فشار را به عقب و به جلو منتقل نمی کنید به دست می اد. همه چیز مساوی و فشار روی کتف ها. اینطوری کمتر خسته می شوید و ثبات هر دو دست در طول مسابقه یا تمرین حفظ می شود. 


   تنفس هم خیلی مهم است. اگر از انهایی هستید که کمان را می کشید و قبل از اینکه کشش کامل بشه یه نفس عمیق می کشید که تیرتان به جایی نمی رسه چون انگار روی یک تشک بادی دارید تیر می زنید و تعادل نخواهید داشت. زمانی که کمان را بالا می برید نفس عمیق بکشید و بعد در زمان کشش قسمت بیشتری از هوا را بیرون بدهید. در ادامه و قبل از پرتاب بقیه هوا را هم به ارامی بیرون بدهید. این می تونه کمک کنه. چون باثبات تره. 


    پایین بودن شانه ها هم خیلی کمک می کنه. اگر شانه ها بالا باشه اولا که به کشش کامل نمی رسید. دوم هم اینکه بالا بودن شانه در هنگام ریلیز خودش ایجاد تنش می کنه و بعد از یک مدت هم دست های شما و سرشانه حسابی درد می گیره. دست عقب را ریلکس کنید. فقط کشش را احساس کنید نه اینکه منقبض باشید. 


     وقتی کشش کامل شد و کلیکر زد اگه همه چیز خوب بود و سایت روی زرد بود ریلیز کنید. اگه نبود کمان را پایین بیاورید چون زور زدن بی فایده است. اگر کلیکر نزد فشار وارد نکنید. کمان را پایین بیاورید و دوباره آن را بکشید. اسیر کلیکر نباشید (مثل من) یا اینکه پیپ سایت تو زرد هست یا نه؟ این یه رازه و سکرت می باشد. تیراندازان خوب کلیت کار را هم در نظر دارند. یعنی انها یک تصویر کلی از کاری که می خواهند بکنند را در نظر دارند. این ذهن شما است که در این مرحله می تونه کمک کنه. اگر شما این کلیت کار را در ذهن پرورش بدهید موفق تر خواهید بود. این همان فرق بزرگ است. یعنی تیراندازانی چون من وقتی ریلیز کردند فکر می کنند تمومه ولی مثلا یون اوک هی تازه بعد از ریلیز تیراندازی را شروع می کنه. او کشش را ادامه می ده تا تیرش توی 10 می شینه و بعد چون خیلی حال کرده ناخودآگاه دست جلوش می ره مثلا به سمت چپ چون داره حالشو می بره. ولی یه عده تازه کار فکر می کنند لابد اگه این کار را بکنند تیرشون می خوره تو ده و بعد از انجام این کار نمی دونم دیگه تیرشون کجاها که ممکنه بره....


    

      در واقع یون اوک هی داره کشش را ادامه می ده. ممکنه برخی بگویند که ما داریم تمام تلاشمون را می کنیم تا بعد از ریلیز کشش را ادامه بدیم ولی وقتی ریلیز می کنیم چون زه خلاص می شه کشش ادامه پیدا نمی کنه. شما کمان را می کشید ولی در واقع عضلات را می کشید. پس وقتی زه را رها کردید باید کشش ادامه پیدا کند. این نتیجه کشش کامل عضلات شما است. خلاص شدن شما همراه با خلاص شدن کمان مثل این می مونه که یک کش را کشیدید و وقتی رهاش می کنید دیگه کششی هم نیست ولی وقتی عضلات را بکشید موقع ریلیز ... کشش ادامه پیدا می کنه. 


    چیز دیگه ای که می خوام بگم این است که بعضی ها با چشم دنبال تیرشون هستند. این اشتباهه... هه هه هه . این کار را نکنید و هر چی شد محکم سرجاتون بمونید. اصلا جای نگرانی نیست. وقتی همه چیز خوبه و کشش را ادامه بدهید در اینصورت تیرتان به هدف می خوره. 


      نکته بعدی و اخر که به ذهنم می رسه و رسیدن بهش کمی زمان می بره و به روحیه و شخصیت اشخاص بستگی داره بحث تفکر مثبت است. دو تا اشپز را در نظر بگیرید که مثلا می خواهند یه غذای ساده ای مثل آش را درست کنند. حالا اشپر اول با امادگی ذهنی و با حوصله (چون بی حوصلگی هر کاری تو این دنیا را خراب می کنه) و دومی کاملا بی حال و بی حوصله شروع به پختن اش می کنند. اگه شما قیافه هر دو تا اشپز را ببینید از پیش معلومه که غذای هر کدام چطوری می شه. اشپز اول چون با حوصله کار می کنه حسابی مسلط می باشد و هر ماده غذایی را به موقع اماده کرده و در دیگ می ریزه که البته پشت این همه تسلط تمرین های مداوم و تجربه شکست های قبلی ناشی از بی حوصلگی و عدم اطمینان به خود وجود دارد. ولی اشپزی که بی حوصله است فقط کافیه که یه جای کارش خراب بشه دیگه هیچی تا اخرش به خودش و دیگ و مواد غذایی و آش و در نهایت زمین و زمان فحش می ده. پس سعی کنید با حوصله باشید. ولی چه چیزهایی باعث پدید امدن حوصله می شود؟


    هدف همیشه ادم را سرحال می اره. رقبا هم همینطور. اما رقیب می تونه تاثیر عکس هم برای بعضی ها داشته باشه مثلا ترس. هر وقت از قدرت حریفتان ترسیدید و گفتید فلانی سطحش بالاتره بهتون بگم که به جای ناامیدی و ترس ... تو تمرین بیشتر مایه بگذارید. اگه کسی سطحش بالا هست لابد خیلی تمرین کرده پس شما هم همین کار را بکنید. سطحتان را بالا ببرید و خودتان را باور کنید چون ترس فقط شما را از رسیدن به هدفتان دور می کنه. در هر صورت اگه استیلتان خراب شد یا بد تیراندازی می کنید ناامید نشوید و روی مسائل پایه ای و اولیه برگردید و دوباره از اول شروع کنید چون راه دیگه ای نیست. بالاخره یه ایرادی وجود داره که پرتاب تان بد بوده. پس با اصلاح مشکلات یه پرتاب بد تیراندازی خودتان را بهتر کنید. سعی کنید به پرتاب های خوبتان فکر کنید و اعتماد به نفس را بالا ببرید. در این صورت و با برطرف کردن ایرادهای کار... خیلی بهتر تیر می زنید و سطحتان بالا می ره. 


     موفق باشید (حالا هی بگید کامپوندی ها بدند )

 


    

نظرات 5 + ارسال نظر
ساقی 24 مرداد 1393 ساعت 06:26 ق.ظ

کامپوندیها بدند.........خودتون گفتید بگیم

باید بگم که ریکروی ها هم از دور با کوله پشتی هاشون خیلی شبیه سمپاش می باشند....

امیرسلحشور 12 مرداد 1393 ساعت 03:36 ب.ظ

باسلامی دوباره:
خدمت شما عرض کنم اطلاعات مفیدی راجب کلیکر نوشته ای من که نهایت استفاده را بردم-دستت درد نکنه ولطفا اگه بازهم اطلاعات داشتی راجب این کلیک دریغ نکن-مرسی
برای کامپوندیها آرزوی سلامتی وموفقیت دارم

فتوحی 12 مرداد 1393 ساعت 07:22 ق.ظ

عالی بود.

فاطمه 10 مرداد 1393 ساعت 06:34 ب.ظ

سلام دوستم
گفتی بیام از کامپوند دفاع کنم؟
بابا بیخیال ریکروی ها خودشون می دونن از روی حسادت از ریکرو دفاع می کنن.ارزوی همشون اینه که ی روز جسارت پیدا کنن و دست از کمان اسباب بازیشون بردارن و وارد دنیای حرفه ای ها بشن
کامپوند دفاع لازم نداره با عمل خودشو ثابت کرده..

نیم کیلو رو کمانشون تجهیزاته .... گوش فلک رو کر کردن ... اگه سنتی می زدن که دیگه .... خوش حال شدم اومدی

یه نفر 9 مرداد 1393 ساعت 04:36 ب.ظ

تو که اینقدر خوب بلدی , چرا ریکرو نمیزنی؟

چرا باید بزنم؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد