Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

لیمب limbs - قسمت اول


     سلام 


      قبل از هر چیز وفات پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) را به همه تسلیت می گویم. 


        و اما بعد..... 


            جالبه بدانید که لیمب ها هم درست به اندازه قبضه ها، جای بحث دارند. اما چون مقاله زیاد هست بنابراین اجازه بدهید که در چند نوبت این بحث را مطرح کنم. ... اما قبلش خواستم از کسانی که از وبلاگ دیدن می کنند تشکر کنم و امیدوارم که بتونم مطالب خوبی برایشان بگذارم که رضایتشان جلب بشود.


 

  


       


                     


       لیمب ها 


      بحث های زیادی در انتخاب نوع لیمب کمان کامپوند وجود دارد، جایی که ممکنه انتخاب لیمب مناسب در پرتاب بهتر تیرها نقش داشته باشد. اما این سوال که کدام لیمب بهتر است درست مثل پرسیدن این سوال است که در مسابقات سرعت ناسکار،‌فورد بهتره یا شورولت؟ (خوب معلومه تیم رد بول در مسابقات فرمول 1!) چه نوع لیمبی، پرتاب بهتری بوجود می اورد؟ این بحث یک بحث همیشگی خواهد بود. 


         


         عملکرد لیمب 


      لیمب نقش بخصوصی در چرخه پرتاب کمان کامپوند بازی می کند. لیمب ها قطعاتی هستند که انرژی را برای پرتاب در خود ذخیره می کنند. این کار ساده نگهداری و ذخیره کردن انرژی ممکن است تنها کار مهم کمان باشد زیرا کمانی که توانایی ذخیره انرژی را که شما هنگام کشیدن کمان به ان منتقل می کنید، نداشته باشد، نمی تواند تیری پرتاب کند. (یعنی وقتی کمان را می کشید انرژی شما به صورت انرژی پتانسیل در لیمب ها ذخیره می شود و وقتی ریلیز کردید،‌انرژی پتانسیل به صورت جنبشی نمود پیدا می کند و تیر به سمت هدف می رود.) 


     این پروسه هنگامی که شما کشیدن زه کمان را به سمت عقب شروع می کنید،‌اغاز می شود. لیمب ها بلافاصله به یکدیگر فشرده می شوند و انرژی در انها ذخیره می شود. سرانجام قرقره ها کار خودشان را انجام می دهند به طوری که شما در کشش کامل احساس نمی کنید که کمانی با وزن کشش 50، 60 و یا 70 پوند در دست دارید. اما انرژی پتانسیل در لیمب ها است. این انرژی تا زمانی که تیرانداز کامپوندی ریلیز نکرده (یعنی تا پس فردا صبح!) در لیمب ها باقی می ماند تا زمانی که بالاخره رضایت بدیم که ریلیز کنیم و در این حالت انرژی پتانسیل از لیمب به زه و سپس به تیر منتقل می شود. 





        ساختمان لیمب ها 


       چندین ماده مختلف وجود دارند که در ساختمان لیمب ها مورد استفاده قرار می گیرند و روش های مختلفی وجود دارد که شرکت های سازنده کمان این مواد را کنار هم قرار بدهند. اما این لیست مواد چندان هم طولانی نیست،‌فایبر گلاس (پشم شیشه) و چوب. اما به کار بردن این مواد با هم زیاد هم ساده نیست. لیمب های شیشه ای یا همان فایبر گلاس می توانند مواد متفاوتی را درون خود داشته باشند مانند الیاف کربن که کمی در مشخصه مواد و وزن کلی تفاوت خواهند داشت. 


      کمانهایی که لیمب چوبی دارند فقط با چوب ساخته می شوند البته امروزه لیمب های چوبی در درون خود مواد دیگری نیز دارند  که در قسمت بعد در مورد انها بحث می شود. 


                           .... To Be Continue

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد