Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

قرقره - قسمت دوم

 

  سلام  


       گفتم که در یک کمان سنتی و بر طبق نمودار... هر چقدر طول کشش کمان اضافه بشود...وزن کمان افزایش می یابد و کشیدن آن سخت تر می شود و نتیجه گرفتیم که طول کشش کمان با وزن کشش رابطه خطی یا مستقیم دارد و و با سرعت کمان هم همینطور. و اما قرقره این روند را در کمان کامپوند دستکاری می کند و آن را تغییر می دهد.  


      

 


   

 

     نمودار کشش کمان کامپوند یک نمودار خطی نیست و نمودار آن به شکل منحنی است. قرقره ها در کمان کامپوند دو خاصیت را ایجاد می کنند. اول اینکه بوسیله دستکاری مکانیکی وزن کشش... کمان کامپوند قادر است انرژی را به شکل یک خط نمودار منحنی ذخیره کند. با دست بردن قرقره در مراحل کشش کمان... پیک وزن کشش (قله نمودار منحنی) می تواند خیلی سریع ایجاد بشود و اندازه منطقه ذخیره انرژی بهبود پیدا می کند و به این ترتیب ظرفیت ذخیره انرژی و بازدهی کمان افزایش می یابد. بنابراین کمان کامپوند نسبت به کمان های سنتی سریع تر هستند. بعلاوه کمان های کامپوند مزیت دیگری به نام "لت آف" دارند که همانطور که وعده دادم این مسئله را در یک مقاله به زودی شرح می دهم.  

 

    اطلاعاتی در مورد نمودار منحنی :  

 

      به نمودار زیر نگاه کنید. این نمودار بیانگر فرایند کشش کمان کامپوند و سپس رها سازی آن است. در شروع خط نمودار منحنی قسمتی که با شماره 1 مشخص شده است قسمتی است که کمان کشیده نشده است. قسمت شماره 2 نشان می دهد که کشش کمان به سمت عقب اغاز شده است. این مقدار در نمودار 4 اینچ بر روی محور ایکس است که در محور ایگرگ تقریبا به میزان 40 Ibs افزایش پیدا کرده است.  


  

 

   همین طور که تیرانداز کشش را به سمت عقب ادامه می دهد... وزن به تدریج افزایش می یابد تا اینکه به پیک وزن کشش کمان می رسد(در این مثال 67 Ibs) و در طول 10 اینچ از محور ایکس که محور مراحل قدرت است. سپس وزن کشش کاهش می یابد که این همان مرحله مشخص شده روی نمودار با شماره 4 است. تازمانی که نهایتا به مرحله 5 برسد که "لت اف" فعال می شود و نشان دهنده پایان مراحل قدرت یا کشش کامل کمان است. برامدگی میخ مانندی که در مرحله 5 دیده می شود و در وسط نمودار است بیانگر میزان کشیدن بیش از حد کمان است. برخی تیراندازان تمایل دارند که کمان را تا اخر بکشند و برخی این کار را نمی کنند. به همین صورت یعنی میزان کشش ممکن است این برامدگی در میانه نمودار کوتاه تر یا بلندتر باشد و این مسئله به تیرانداز بستگی دارد.



     بحث دیگه در مورد گودی نمودار است. این حالت بخشی از کمان شما نیست بلکه قسمتی از هندسه و طراحی قرقره است. این قسمت نمودار بیانگر موقعیتی هست که شما کمان را کشیده اید و اگر همانطور ادامه بدهید می توانید تا پس فردا در حالت کشش کامل بمانید. موضوع این هست که در این حالت شما تنها بین 20 تا 25 درصد یک وزن کمان را نگه داشته اید. اگر در این حالت جمع بشوید،‌ خواهید دید که به طور ناگهانی وزن کشش افزایش پیدا می کند و برای اینکه جمع نشوید دوباره به جلو و عقب فشار می اورید تا باز بشوید. منظور از گودی همان کاهش وزن کمان و بعد تمایل کمان به بازگشت به حالت اول است که لت اف می گویند. 


     حالا که متوجه شدیم قرقره دقیقا چه کار می کند ، در مقاله بعدی می گم که قرقره چند نوع دارد. 



                            متشکرم



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد