Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

cam system types of compound bow


     

     سلام 



       بحث قرقره را دارم به پایان می برم. در این مقاله در مورد انواع قرقره که در کمان کامپوند مورد استفاده قرار می گیرد صحبت می کنیم. بعد اگر خدا بخواهد در مقاله بعدی به سراغ لت اف می رم تا کامل توضیح بدهم هر چند جسته و گریخته قبلا اشاره کردم و همه کامپوندی ها می دونند لت اف یعنی چی؟


      

     کمان های کامپوند در حالت کلی یا تک قرقره (Solocam) هستند یا دو قرقره (Dual cam). کمان های کامپوند دارای دو قرقره خودشان به سه دسته تقسیم می شوند که البته شاید در نگاه اول هر سه دسته مثل هم باشند و کلیت کار همان کاهش نیرو هنگام کشیدن و افزایش نیروی وارد بر زه و تیر باشد اما از نظر سیستماتیک کمی با هم تفاوت دارند. در هر صورت این سه دسته قرقره عبارتند از :‌


     1. قرقره مرکب (Hybrid cam)

       2. قرقره جفتی (Binary cam)

         3. قرقره دوقلو (Twin cam)


      

   


       این مقاله از سایت Hunter's friend ترجمه شده است. .... کمان های کامپوند مدرن امروزه عموما از یکی از چهار نوع متفاوت قرقره استفاده می کنند که عبارتند از سینگل کم یا سولوکم یا تک قرقره،‌ قرقره مرکب یا هیبرید کم،‌ قرقره جفتی یا باینری کم و قرقره دوقلو یا توین کم. اگر چه همه آن ها از نظر عملکرد مکانیکی یکسان هستند، اما هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاص و مزیت های منحصر به فرد و البته نقص هایی هستند. در واقع ظرافت های مکانیکی و مزیت های اختصاصی هر سیستم قرقره مورد بحث است در واقع مشابهتی در عملکرد ان ها وجود دارد مخصوصا که حالا تکنولوژی ساخت زه هم بهبود پیدا کرده است. گفته نمی شود که عملکرد همه این قرقره ها مثل هم هستند... اینطور نیست بلکه گفته می شود که هر مدل قرقره دارای مزیت های خاصی نسبت به مدل دیگر هست. 



      نوع تک قرقره یا سولوکم یا سینگل کم (Solocam)

          single cam bow



       کمان های سولوکم یا تک قرقره معمولا با یک چرخ گرد در انتهای لیمب بالا و یک قرقره سخت در انتهای لیمب پایین مشخص می شوند. یعنی در کمان یک چرخ نقاله و یک قرقره وجود دارد. این چرخ نقاله می تواند دارای قطر بزرگ و یا کوچکتر باشد مثل برخی کمان های متئوس که دارای چرخ نقاله کوچک و بزرگ هستند. کمان کامپوند تک قرقره به دلیل استفاده از یک قرقره، دارای منحنی با شیب ارام تری هست و نسبت به انواع دوقرقره به طور کلی دارای پرتاب های نرم تری هست. مزیتی که این نوع کمان نسبت به کمان های دو قرقره به طور کلی دارد این هست که در کمان دوقرقره حتما باید دو قرقره در زمان ریلیز مثل هم و همزمان عمل کنند و با هم بچرخند. این همزمانی در پرتاب تیر و تون اپ کمان نقش مهمی دارد ولی در سولوکم یا تک قرقره چون فقط یک قرقره وجود دارد و همان یک قرقره انرژی را ذخیره می کند،‌ حتی اگر چرخ نقاله همزمان نچرخد،‌ خیلی نشان نمی دهد چون در واقع چرخ نقاله و قرقره با هم می چرخند. قرقره ای که در سمت پایین کمان قرار دارد در واقع همه کار می کند. انرژی را ذخیره می کند و لیمب ها را به هم نزدیک می کند. این نوع کمان ها همانطور که گفتم حتی اگر تنظیم هم نباشند خیلی روی پرتاب تیر این نقص را نشان نمی دهند. برخی از انواع کمان های تک قرقره دارای منحنی سرعت با شیب تند هستند یعنی سرعت بالایی را ارائه می دهند و برخی دیگر نرم تر هستند. برخی از ان ها درجه انطباق و لت اف مناسبی دارند و ممکنه کمان دیگری از همین نوع این ویژگی را نشان ندهد. اما بیشتر تک قرقره ها دارای دقت متعارف و یک ایستایی خوب در کشش کامل هستند و روی هم رفته یک سیستم روان و قابل اعتماد دارند. خیلی ها تک قرقره را انتخاب می کنند. 



      Dual cam  یا دو قرقره 


        Image result for dual cam bow


        این سیستم دارای دو قرقره در انتهای لیمب بالا و پایین هست.  این قرقره ها دارای ترکیب کاملا مشابهی هستند. هنگامی که این دو قرقره به صورت صحیح می چرخند،‌ کمان توانایی پرتاب تیر با سرعت متوازن و بالاترین استاندار عملکرد را به دست می اورد. دقت کنید همانطور که گفتم در این سیستم مهم حرکت همزمان دو قرقره است چون هر نوع ناهماهنگی در زمان ریلیز بین قرقره ها،‌ روی پرتاب تیر تاثیر مستقیم می گذارد و کمان نمی تواند تیرها را به صورت یکنواخت پرتاب بکند. عدم چرخش همزمان قرقره ها باعث می شود تا جمع تیر از بین برود و اصطلاحا کمان از حالت تون اپ خارج بشود. در واقع شاید همین مسئله باعث شد تا انواع دو قرقره دارای تغییراتی بشوند و توین کم Twin cam تغییر کند. 



     نوع اول ..... Hybrid cam یا قرقره مرکب 


      hybrid cam bow


        همانطور که می بینید در نوع هیبرید کم، دو قرقره متفاوت وجود دارد یعنی دو قرقره مثل هم نیستند. این دو  قرقره نامتقارن و نامتشابه هستند. قرقره کنترل کننده در سمت بالا قرار دارد و یک قرقره قوی در قسمت پایین قرار گرفته است. این سیستم با یک قلاب انشعابی تکی،‌ یک کابل کنترلی و یک زه اصلی مجهز شده است. این سیستم قرقره با وجود اینکه توسط Darton Archery به عنوان یک سیستم قرقره C/P/S اختراع و فروخته شده اما کمپانی هویت این سیستم را به عنوان سیستم قرقره 1/2 (یک مدل به خصوص از C/P/S)‌ در سال 2003 برای فروش عرضه کرده است. این سیستم مدعی هست که نیاز به نگهداری و محافظت کمتری نسبت به سیستم "توین کم" دارد و مانند سیستم توین به راحتی تون اپ می شود. اما این یک مسئله تکنیکی هست . آن ها هم به تنظیم همزمانی عمل دو قرقره نیاز دارند تا بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. چندین مدل قرقره مرکب وجود دارند که به طور موثری سریع و ارام هستند و از این نظر رقیب بهترین کمان های سولوکم می باشند.



     نوع دوم ..... قرقره جفتی یا Binary cam


              binary cam bow


          این نوع سیستم قرقره توسط کمپانی Bowtech Archery  به عنوان یک طراحی جدید در سال 2005 عرضه شد.  قرقره جفتی اصلاح شده سیستم قرقره دو قلو یا "توین کم" هست که دو قرقره در بالا و پایین کمان به کار گرفته است. برخلاف سیستم های تک قرقره و قرقره مرکب،‌ قلاب انشعابی تکی در این نوع کمان برای کنترل قرقره ها وجود ندارد و فقط کابل کنترلی در این کمان به کار رفته است. بنابراین قرقره ها لیمب مخالف (قرقره پایین،‌ لیمب بالا و برعکس) را نمی کشند،‌ آن ها فقط قرقره مخالف را می کشند. این حالت یک سیستم روان را می سازد که اجازه می دهد قرقره ها به صورت اتوماتیک عملکرد عالی داشته باشند. اما همین عدم وجود قلاب انشعابی تکی برای یکنواخت کردن لیمب ها،‌ ضعف این قرقره ها محسوب می شد.  مشکلی که Bowtech در تولیدات بعدی اش حل کرده است. از سال 2005 بسیاری از کمپانی های ساخت کمان از این سیستم قرقره استفاده می کنند اگر چه ممکن است با شکل های ظاهری و نام های مختلف ارائه شده باشد. قرقره جفتی به یک مدل قوی در صنعت تبدیل شده است.  آن ها سریع هستند ،‌ واقعا سریع و به راحتی تون آپ می شوند. 



     نوع سوم .... Twin cam  یا قرقره دو قلو


twin cam bow


         

       این سیستم با دو قرقره کاملا متقارن در انتهای لیمب های بالا و پایین توصیف می شود. وقتی عملکرد این دو قرقره همزمان باشد و تنظیم باشند،‌ بالاترین دقت و روی هم رفته بالاترین سرعت را نسبت به انواع دیگر ارائه می دهد. با این حال این سیستم نیاز به محافظت بیشتری برای حفظ همزمانی حرکت دو قرقره و ایجاد بهترین وضعیت پرتاب تیر دارد. گذشته از موضوع نگهداری ،‌ نقص واقعی این سیستم در گرایش به افزایش صدا در مقایسه با انواع تک قرقره و قرقره مرکب می باشد. با این وجود قرقره دوقلو هنوز سیستم قرقره ای است که توسط بسیاری از تیراندازان انتخاب می شود. قرقره دوقلو همچنین انتخاب عمومی برای نوجوانان و جوانان است. 


     با تشکر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد