Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

لت اف

        سلام

  یک بحث فوق العاده جالب این هست که چرا ؟ و واقعا چرا برخی اساتید اینطوری نمره می دهند و به قول دوستم فازشون چیه؟

اعتراف می کنم خودم هم نمی دونم شاید این قضیه کاملا اتفاقی بوده ولی یکی از همین اساتید که اتفاقا خیلی مطالب ارزنده ای اموزش دادند ( و ترم قبل هم با ایشان درس داشتیم.... نمره های اون درس هرچی بوده .... برای درس این ترم گذاشتند! اون ترم 18 دادند و این ترم هم برای درس جدیدی که داشتیم هم 18 دادند. برای دوستم هم همان نمره را  دادند. نمی دونم اصلا برگه ها را تصحیح کردند که نمره های یک درس دیگه  , مال ترم قبل را کپی کردند؟

و اما لت اف را می گفتم که اگر مطلب مربوط به قرقره ها را خوانده باشید می دانید سه مدل قرقره داشتیم و سه مدل نمودار کشش که نمودار قرقره متوسط نسبت به قرقره نرم و نمودار قرقره سخت نسبت به قرقره متوسط دارای شیب بیشتر تا پیک کشش و سپس پایداری و خط مستقیم در ادامه کشش بود و اگر دقت کرده باشید در انتهای کشش محدوده ای بود به نام لت اف.

  

چرا محدوده ؟ چون عده ای از تیراندازها دوست داشتند کمان را تا ته بکشند و عده ای دیگه نه! لت اف یک حالت ریلکس مکانیکی هست البته خودم اسمش را چیز دیگه ای می گذارم . به نظرم این درست تر باشه که بگیم حالت لت اف چیزی شبیه قانون سوم نیوتن هست یا هر چیز دیگه ای که فکرش را بکنید و بتونه این حالت را توصیف کند. کمان دوست دارد به حالت اولیه برگردد و شما وقتی به کشش کامل رسیدید , چه کمان را تا ته بکشید و چه نکشید تا ته, اون را احساس می کنید .

کمان ها از نظر لت اف در اپشن های مختلفی عرضه می شوند .... درصد لت اف پایین یا 65 درصد تا ماکزیموم لت اف که 80 درصد باشه. این که کدوم کمان با لت اف بالا یا پایین را انتخاب کنید .... هر کدوم مزیت هایی دارد. اگر لت اف کمانتان بالا باشد یعنی موقع کشش کامل وزن کمتری را تحمل می کنید که این به معنای فشار کمتر و زمان بیشتر برای نشانه گیری و پرتاب است . لت اف پایین هم بدون مزیت نیست . مثلا کمانی که با لت اف 65 درصد ست شده باشد پرتاب تیر سریع تری - البته فقط کمی و در پونداژ برابر - نسبت به کمانی دارد که لت اف مثلا 80 درصد دارد. و همینطور این کمان تعادل و تطابق بهتری به شما می دهد. یک سری تیراندازها به دلیل مدل ریلیزشون (یه مقاله در این مورد حتما می نویسم) معمولا از لت اف پایین سود می برند و از این صحبت ها.... ولی عمده تیراندازها ترجیح می دهند از همان کمان های با لت اف بالا استفاده کنند چون پرتاب بهتری بهشون می ده که البته باعث شده که فروشنده ها هم کمان های با لت اف بالا را برای فروش عرضه کنند.

چیز دیگه ای که الان به نظرم می رسه بحث اینه که بالاخره باید کمان را تا کجا کشید ؟ تا ته کشید یا چی؟ نمی تونم بگم ! هر کی یه جوری راحته و البته منافع و مضراتی دارد. مثلا تجربه داشتم که کمان را یه مدت تا ته می کشیدم .... خوبه و جمع تیر مناسبی می ده ولی وای به روزی که جمع باشی و سر ریلیز گیر کنی و دستت روی ماشه بلرزه .... اونوقته که موقع ریلیز دست عقب را می کشی عقب و دست جلوت هم دنبالش جمع می شه چون کمان تا ته کشیده شده. اگه اینطوری شد خدا به دادتون برسه. یه مدت هم کمان را تا ته نمی کشیدم و به قول معروف یه جایی برای تنش می گذاشتم . نتیجه می تونه خوب باشه چون تا حدی انحراف دست جلو را در این مواقع کم می کنه ولی ایراد عمده این روش اینه که حالا باید به یک اندازه کمان را در هر بار کشش , بکشید وگرنه تیرهایتان بالا و پایین می خورد , مخصوصا در مسافت این روش زیاد قابل اعتماد نیست. حالا یه عده نشانه می گذارند که مثلا تا گوش می کشیم یا زیر چونه , این ها راه حل هایی هست که می تونه مشکلات را کم کند.

امیدوارم از مقاله استفاده کنید. مطلب بعدی در مورد سایت و پیپ سایت کامپوند هست البته اگر عمری باشد. اگر مطلبی چیزی به نظرتان رسید , بی نصیب نگذارید. با تشکر

نظرات 1 + ارسال نظر
archer 4 تیر 1394 ساعت 02:30 ب.ظ

سلام ممنون بابت مطالب مفیدتون.
یه سوال. من خودم ریکرو کار هستم ولی کنجکاوم در مورد کامپوند هم اطلاعات کسب کنم..
من فک میکردم که توی کامپوند کشش یکسان هستش یعنی وقتی زه رو تا آخر کشیدیم اونجا که دیگه فشار روی دست کم میشه اونجا آخرش باشه..ولی اینطور که از صحبت های شما متوجه شدم بیشتر از اون حد هم میشه کشید.. آیا همچین چیزیه؟ میشه لطف کنین بیشتر توضیح بدین


کمان وقتی تا اخر کشیده بشه که بیشتر نمی شه کشیدش. موضوع اینه که برخی از تیراندازها عادت دارند یا ترجیح می دهند که زه را تا اخر نکشند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد