Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

سایت کمان کامپوند

    Image result for sight compound bow

سلام

اقا ما یک ناشکری راجع به این استادها به خدا کردیم .... یه استاد دیگه پیدا شد.... نمی دونم فازش چی بود که به همه نمره کم داد و معدلم با مغز سقوط کرد. از دو هفته پیش هر وقت کارنامه ام را می بینم, اتوماتیک ریست می شم.

سایت کمان کامپوند تفاوت ها و شباهت هایی با سایت ریکرو داره. هر دو این سایت ها روی دو محور افقی و عمودی قرا گرفتند اما از اون جایی که قرار گرفتن عدسی و مافیها در کمان ریکرو,‌ ان هم به هر نحو ممنوع است, کامپوندی ها از فرصت استفاده کرده و از سایت عدسی دار برای نشانه گیری دقیق تر استفاده می کنند چون روی کامپوند تقریبا همه چی مجازه به جز ...... البته می دانید که می شه اصولا بدون سایت هم تیراندازی کرد نه اینکه نشه ... اما این تیراندازی که به تیراندازی حسی یا ذهنی یا غریزی معروف هست خیلی سخته و یاد گرفتنش یه مدت مدیدی مخصوصا اگر مسافت زیاد باشه طول می کشد.

اصولا سایت را برای کمک به تیراندازی در نشانه گیری تیرها استفاده می کنند و عملکردش مشابه مگسک اسلحه است. ولی خوب در کل سازکارش متفاوته. در توضیحات کمان ریکرو گفتم که این تفاوت در کجاست. اما در کمان کامپوند مدرن انواع و اقسام تجهیزات به کار رفته که تیراندازی با دقت بالا را حتی برای تازه کارها فراهم می کند مثل پیپ سایت که روی زه قرار می گیره و عدسی در آن به کار رفته که با ترکیب عدسی به کار رفته در اسکوپ, بزرگ نمایی خوبی به شما می دهد. تیرانداز کامپوندی هدف را واضح تر و بزرگ تر می بیند و خوب بعضی از ریکروی ها فکر می کنند تیراندازی اینطوری راحت تره ولی نیست! شاید باید تجربه کنند تا به این قضیه پی ببرند.

دنیا از پشت پیپ سایت اینطوریه ....

Image result for sight compound bow

همانطور که گفتم پیپ سایت روی  زه قرار می گیرد که البته تنظیمش بر اساس یکسری اصولی هست. باید تیرانداز کمان را بکشد و وقتی دستش در محل انکر قرار گرفت حالا ان قسمت از زه که جلوی چشم تیرانداز قرار می گیرد توسط مربی علامت زده می شه. باید این کار چند بار تکرار بشه تا دقیقا محل قرار گیری پیپ سایت مشخص بشود. بعد زه را باز می کنند و پیپ سایت در زه قرار می گیرد.

Image result for sight compound bow

بالا و پایین محل قرار گیری پیپ سایت بسته می شه با نخ تا جا به جا نشود. چیزی که خودم تجربه کردم اینه که چرخش پیپ سایت را اصلا دستکم نگیرید. یکبار خیلی این وضعیت اذیتم می کرد. در نهایت وقتی مربی ام سروینگ زه را باز کرد مشاهده کرد که زه مثل گل باز شده و نهایت به پنج یا شش رشته بند هست. ممکنه چرخش پیپ سایت به دلیل همین پارگی پنهان زه زیر سروینگ یا شل شدن خود سروینگ و شل شدن و چرخش اصطلاحا گره لوپ یا دی لوپ روی زه هم ایجاد بشه. جدی بگیرید.

اما تفاوت سایت ریکرو و کامپوند در اینه که روی ریل عمودی که یک میله قرار دارد در ریکرو روزنه یا همان مگسک قرار داره و در کامپوند وسیله ای به نام اسکوپ. اسکوپ ممکنه خیلی ساده باشه

Basic Sight

یا تجهیزات بیشتری روی ان به کار رفته باشه

Axcel Armortech HD

حالا در هر صورت سایت ها انواع مختلفی دارند که بیشتر ان ها برای شکار مورد استفاده قرار می گیرد.

Image result for sight compound bow

اسکوپ معمولا از یک صفحه استوانه ای شکل تشکیل شده البته معمولا, که عدسی در ان قرار می گیرد و روی آن عدسی یا در واقع در مرکز دایره عدسی نقطه ای قرار می گیرد که معمولا روی هدف برای نشانه گیری گذاشته می شود. ممکنه پین روی بدنه استوانه ای شکل هم قرار بگیرد نه الزاما به صورت یک نقطه روی عدسی ....

.

Image result for sight compound bow

در پایین صفحه استوانه ای اب تراز قرار می گیرد اصطلاحا. اب تراز کمک می کند که اگر شما قبضه را بدگرفته باشید به سمت راست یا چپ و یا دستتان به گریپ فشار وارد کنه و کمان کج بشه که در نهایت هم کج می پره بیرون در هنگام ریلیز, شما متوجه بشوید و قبضه را درست بگیرید و یا فشار وارد نکنید که تیرهایتان با انحراف به چپ را راست به هدف اصابت کند. این در مسافت می تونه مرگبار باشه رکوردهایتان با مغز مثل معدل من سقوط کند.

Image result for sight compound bow

اب تراز همان وسیله ای هست که به تعداد سه عدد در تراز بنایی وجود دارد و در تصویر بالا همان میله حاوی مایع سبز رنگ هست.

Image result for ‫تراز بنایی‬‎

بالا و پایین بردن اسکوپ روی ریل عمودی تقریبا مثل ریکرو هست ایضا چپ و راست. اما مفهوم دیگه ای وجود دارد به نام بزرگ نمایی لنز اسکوپ . بزرگ نمایی لنز اسکوپ از این فرمول به دست می اد که البته این فرمول را از خودم در نیاوردم و از کتاب فرهنگ اصطلاحات تیر و کمان هست.

M= 1/(1-D*d)

در این فرمول M همان بزرگ نمایی لنز اسکوپ هست.

D ضریب انکسار لنز و d فاصله چشم تا لنز می باشد. هر چی بزرگ نمایی بیشتر باشد هدف واضح تر می شود. در واقع باید بگم که عدسی پیپ سایت و اسکوپ روی هم هدف را نزدیک می اورد. مانند میکروسکوپ و یا تلسکوپ یا هر چی ....

Image result for motogp

این تصویر هم هیچ ارتباطی به مقاله  ندارد و همینطوری گذاشتم....

نظرات 3 + ارسال نظر
فراهانی 3 شهریور 1396 ساعت 07:47 ب.ظ

با سلام و سپاس از توضیحات خوبتون.
دو تا سوال داشتم.من کمان هام رو خودم درست میکنم الان یه کمان کامپاندreign7 درست کردم میخواستم یه سایت براش درست کنم.
سوالم اینه که اگر بخوام لنز بذارم باید هم روی پیپ سایت بذارم وهم رو سایت نشانه یا فقط رو سایت قرار میگیره؟
سوال دومم اینه که زهشو از کجا و چطوری تهیه کنم؟
الان یه نخ نایلونی موقتا برا امتحان روش بستم لطفا راهنماییم کنید .
با تشکر.حامد فراهانی.

سلام
می تونم بپرسم چطوری کمان می سازید؟ از چه چوبی استفاده می کنید؟
بله لنز باید هم روی پیپ سایت باشه و هم روی اسکوپ . فکر می کنم در مورد بزرگ نمایی مطلب نوشته باشم.
قاعدتا باید استحکام بیشتری داشته باشد. چون قدرتش از کمان ریکرو بیشتره. زه معمولی استفاده کنید خیلی زود پاره می شه. در حال حاضر نمی دونم از چه نخی برای زه باید استفاده کنید. می پرسم می گم.

یحیی آبادی 23 تیر 1394 ساعت 11:31 ب.ظ

ممنون از توجه و زحمتی که می کشید.

یحیی آبادی 21 تیر 1394 ساعت 05:29 ب.ظ

دستتون درد نکنه مثل همیشه جالب و آموزنده بود فقط در مورد پینهای مختلفی که روى استوانه ی پین سایت هست واینکه هر کدوم چه کابردی داره بیشتر توضیح بدین ، ممنونم .

سلام
یک مقاله در این مورد پیدا کردم که کمی طولانی هست و به تدریج در وب قرار می گیرد ان شاء الله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد