Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

قرقره - قسمت سوم

 

   سلام


      بحث در مورد قرقره ادامه دارد. یادم هست در درس علوم قرقره را در کنار اهرم  یاد گرفتیم. اهرم و قرقره هر دو وسایلی بودند که باعث می شدند بتوانیم اجسام سنگین را که با دو دست قادر به بلند کردن آن نبودیم،‌ جا به جا کنیم. در این قسمت از مقاله قصد دارم یک مقدار علمی تر و فیزیکی تر به قضیه نگاه کنم و بعد هم در خدمتتان هستم با انواع قرقره و نمودار آن ها. این مقاله از ویکی پدیا و همچنین لینک زیر برگرفته شده است. در ضمن مطالب مربوط به قرقره از سایت hunter's friend ترجمه شده است. 


http://www.sparknotes.com/testprep/books/sat2/physics/chapter8section2.rhtml


         


 

ادامه مطلب ...

قرقره - قسمت دوم

 

  سلام  


       گفتم که در یک کمان سنتی و بر طبق نمودار... هر چقدر طول کشش کمان اضافه بشود...وزن کمان افزایش می یابد و کشیدن آن سخت تر می شود و نتیجه گرفتیم که طول کشش کمان با وزن کشش رابطه خطی یا مستقیم دارد و و با سرعت کمان هم همینطور. و اما قرقره این روند را در کمان کامپوند دستکاری می کند و آن را تغییر می دهد.  


      

 


  
ادامه مطلب ...

قرقره - قسمت اول ...

سلام  

 

   هوا خیلی خوبه و من هم همینطور دارم از زندگی لذت می برم و امیدوارم شما هم همینطور باشید. بحث از قبضه و لیمب گذشت و در انتهای دو سر لیمب کمان کامپوند رسیدیم به قرقره. مبحث قرقره خیلی وسیع هست و در چنادین قسمت می گذارم تا ببینید و امیدوارم که لذت هم ببرید.  

 

 

    از زمان ابداع کمان کامپوند.... کمان های شکاری به صورت عمده تغییر کرد. استفاده از سیستم چرخ... کابل و قرقره به تیرانداز کامپوند اجازه می دهد تا کمان را بکشد و بعد نقطه اصطلاحا پیک وزن کشش کمان را رد کند و کمان را در حالت کشش کامل نگه دارد بدون اینکه وزن زیادی را تحمل کند. یعنی در حالت کشش کامل تیرانداز تنها بخشی از وزن کمان را تحمل می کند.   اجازه بدهید این بحث را که قرقره چند نوع دارد و کمان های کامپوند از این نظر چند نوع هستند را بگذاریم برای قسمت بعد مقاله و الان بریم به سراغ اینکه اصلا عملکرد قرقره ها در کمان کامپوند چه هست؟    

 

 

    

ادامه مطلب ...

لیمب - قسمت چهارم : لیمب یک تکه ای ، دو تکه ای و پارالل


     به نام خدا ...


       خوب حالا در قسمت چهارم به سر می بریم و باید بگم که  سر لیمب خیلی بحث هست و طرفداران هر کدام از مدل ها اینقدر روی مدل لیمب کمانشان تعصب دارند که حاضر نیستند حتی یه ذره هم حرف طرف مقابل را گوش کنند و مرتب مزایای لیمب شان را به رخ دیگران می کشند.


       

       لیمب ها از نظر شکل ظاهری شان به دو دسته کلی تقسیم می شوند.... لیمب یک سری از کمان های کامپوند یک تکه یا سولید لیمب است و لیمب گروه دیگر، دو تکه ای یا انشعابی یا اسپلیت لیمب می باشد. 


 

 

ادامه مطلب ...

لیمب - قسمت سوم


    سلام 


    این قسمت کوتاه است و ادامه مطلب را هم ترجمه می کنم و برایتان می گذارم چون هنوز ماجرای لیمب ادامه دارد. 


    



   لیمب های لایه ای 


       فرمودم که لیمب های لایه ای یا از چوب وکربن یا فایبرگلاس و کربن تشکیل شده و یا فقط از چوب که مدل های قدیمی است و یا از کربن که اگه دیده باشید کمان های پارالل لیمب هویت همین مدل لیمب را دارند یعنی لایه ای کربن. 


       گفتم که این لیمب ها قدمت طولانی دارند و نکته در مورد این لیمب ها اینه که قطعات لیمب یعنی هر لایه لیمب دارای ضخامت خاصی هست و بعد بوسیله چسب اپوکسی و تحت فشار و دمای خاصی به هم پرس می شوند و اپوکسی سخت می شه.


     همینطور گفتم که بزرگترین دشمن این لیمب ها گرما است. عنایت داشته باشید که گرما باعث می شه تا اپوکسی بین لایه ها از حالت سختی خارج بشه و یکپارچگی لایه ها از بین بره و در واقع لیمب حالت یک تکه خودش را از دست می ده و این مخصوصا وقتی در حال پرتاب تیر هستید خودش را به خوبی نشان می دهد.ولی با تمام این بحث ها و ضعف ها این لیمب ها دارای انعطاف بیشتری هستند و در هنگام ریلیز تنش کمتری به کل سیستم کمان وارد می شه و این یک حسن بزرگ برای این نوع لیمب است. همانطور که می دانید تنش کمتر در کمان کامپوند هنگام ریلیز یکی از مهمترین مسائل است. 



 

   
ادامه مطلب ...