Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

لیمب - قسمت چهارم : لیمب یک تکه ای ، دو تکه ای و پارالل


     به نام خدا ...


       خوب حالا در قسمت چهارم به سر می بریم و باید بگم که  سر لیمب خیلی بحث هست و طرفداران هر کدام از مدل ها اینقدر روی مدل لیمب کمانشان تعصب دارند که حاضر نیستند حتی یه ذره هم حرف طرف مقابل را گوش کنند و مرتب مزایای لیمب شان را به رخ دیگران می کشند.


       

       لیمب ها از نظر شکل ظاهری شان به دو دسته کلی تقسیم می شوند.... لیمب یک سری از کمان های کامپوند یک تکه یا سولید لیمب است و لیمب گروه دیگر، دو تکه ای یا انشعابی یا اسپلیت لیمب می باشد. 


 

 

 

         لیمب های انشعابی یا دو تکه ای ....


            


       لیمب های انشعابی در کل خریدار زیاد دارند به این دلایل : 


      1 - بسیار قوی هستند. 

       2- تنش را در طول خودشان پخش می کنند. 

        3- کمی سبک تر هستند.

           4- اگر لیمب ها فاصله بیشتری از هم داشته باشند می توانند گشتاور کمان را کم کنند. 


     با وجود این ها لیمب های انشعابی یا دو تکه ای این مسئله را دارند که در واقع به جای دو لیمب دارای چهار لیمب هستند. بنابراین باید لیمب ها از نظر اندازه و شکل و خم لیمب مثل هم باشند در غیر اینصورت اگر بین لیمب ها تفاوت وجود داشته باشد همین مسئله باعث ایجاد مشکلاتی در کمان می شود مانند :‌


    1- کج شدن قرقره 

      2- گشتاور قبضه 

        3- پیچ خوردگی لیمب ها 

         4- بر هم خوردن اندازه تیلرها 



         لیمب های یک تکه ای یا سولید لیمب  

 

    


      این مدل لیمب مدت ها مورد استفاده قرار می گرفته است. اما افراد زیادی در مورد طراحی لیمب یک تکه بدبین هستند. اولین و مهمترین دلیل این قضیه،‌مشکلی هست که لیمب یک تکه در محل "v" یعنی محل شکاف قرارگیری قرقره می باشد. اما اینکه این دقیقا چه ضعفی هست؟ خودشون هم نمی دونند و فقط می گویند در این نقطه یعنی محل شکاف قرقره و یا چرخ در کمان های سولوکم ضعف وجود دارد! شاید به این دلیل باشه که لیمب دو تکه ای که کمان های هویت از این مدل لیمب استفاده می کنند در واقع به جای دو لیمب چهار لیمب هستند. وقتی ریلیز می کنید تنش زه به قرقره منتقل می شه و بعد به لیمب. حالا در لیمب های دو تکه ای ما چهار لیمب داریم در مجموع که هر کدام تنش را می گیرند و در طول سطح پخش می کنند. با این وصف تنش بخش بر چهار می شه. ببینید من خودم تا حالا با لیمب های دو تکه ای تیراندازی نکردم و نمی تونم بگم که نرم تره یا نه؟ یا تنش کمتره یا نه؟ ولی در کمان های با لیمب های یک تکه تنش در دو طرف قسمت شکاف قرقره به لیمب وارد می شه و بعد می اد در طول لیمب مضاعف می شه چون یک تکه لیمب داریم و بعد منتقل می شه به رایزر و سپس به استاب لیزر.  

 

     همانطور که گفتم من تا به حال با هر دو این کمان ها تیراندازی نکردم ولی چیزی که هست اینه که توی سایت های مختلف جدای از افرادی که معتقد به یک نوع لیمب بودند ... کسانی هم بودند که با کمان هایی با هر دو مدل لیمب تیراندازی کرده بودند و اظهار کرده بودند که چندان تفاوتی بین این ها وجود ندارد. ولی به عنوان مثال گفته می شه که کمان های با لیمب یک تکه را بیشتر برای شکار می پسندند. در هر صورت لیمب های یک تکه ای مدت ها مورد استفاده قرار می گیرند و اگر محصولات هویت لیمب دو تکه ای دارد در عوض بسیاری از کمپانی ها از جمله متئوس در کمان ها از لیمب های یک تکه ای استفاده می کنند و اگر بد بود مثلا گلنتین اصلا قهرمان جام جهانی نمی شد! با وجود تمام عیب هایی که روی لیمب یک تکه ای می گذارند و شاید خیلی از هویت دارها سریع جلوی آن موضع می گیرند ولی این لیمب هم دارای این مزیت هاست:  

   

    ۱- سادگی 

      ۲- دوام  

        ۳- مناسب برای شکار 

 

     باید بگم که ایرادی در کمانم نمی بینم ولی تا وصال نده و یک روز با لیمب دو تکه ای تیراندازی نکنم نمی تونم در مورد این دو مدل قضاوت کنم. این همون چیزیه که نویسنده مقاله می گه که مقایسه این دو لیمب مثل این هست که بگید در مسابقات ناسکار فورد بهتره یا شورولت! و این را هم به یاد داشته باشید که هر کدام مزایا و معایبی دارند و در نتیجه احساساتی تصمیم نگیرید و منطقی باشید و این را بدانید که اگر تاکید می کنید لیمبی که از آن استفاده می کنید بهترین هست و لیمب دیگه بده! کمپانی هایی مثل هویت یا متئوس خیلی مشهورند و چیزی نمی سازند که باعث بشه شهرتشان به خطر بیفتد!  

 

 

 

 

   لیمب های موازی  

  

 

           

       

      اگر خاطرتان باشه در بحث مربوط به قبضه های رفلکس گفتم که محل قرارگیری رست در این قبضه عقب تر از محل اتصال لیمب به قبضه است. این مسئله باعث می شد که سرعت پرتاب تیر بیشتر بشه ولی به دلیل کمتر شدن برسینگ های خطای تیر افزایش پیدا می کرد. برای اینکه این مشکل تا حدودی مرتفع بشه لیمب ها را نسبت به قبضه عمودتر کردند. این همون چیزیه که بهش می گن لیمب پارالل. این لیمب ها باعث می شوند که برسینگ های افزایش پیدا کند و تیر مدت بیشتری روی رست حرکت کند که در نتیجه تنش و خطای  آن تا حد زیادی برطرف می شود. در این راه کمپانی های متئوس و بوتک پیشگام بودند و این ارزو که کمانی با تنش کمتر و خطای کمتر ساخته بشه را محقق کردند. در این نوع کمان ضمن اینکه مزیت سرعت حفظ می شه که در واقع خواسته اصلی کامپوند زن ها هست ... نوع حرکت لیمب ها در زمان پرتاب تیر به کاهش تنش کمک می کند و همانطور که گفتم برسینگ های هم افزایش پیدا می کند. منظور از نوع حرکت لیمب این هست که همانطور که می دانید بعد از ریلیز... کمان توسط تیرانداز رها می شه یعنی به جلو پرتاب می شه ولی ظاهرا (من تا به حال سعادت داشتن کمانی با پارالل لیمب را نداشتم ) در این نوع کمان لیمب ها بعد از ریلیز به گونه ای حرکت می کنند که کمان به جلو پرتاب می شه و این کار باعث می شه تنش کمتری از دست به کمان وارد بشود. (خدا منو رحمت کند)  

 

   

 

     دوستان همین جا مبحث لیمب را می بندم و می رم سراغ کم یا قرقره. اگر کسی ایرادی ... اشکالی ... چیزی در نوشته هایم دید یا مطالبی که باید اضافه بشه تا کامل بشه... در قسمت نظر بدهید مطرح کند تا با نام خودش در مطلب بگنجانم.  

 

    با تشکر از همه شما...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد