Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

آشنایی با اجزای کمان ریکرو - قبضه و لیمب

سلام

از این به بعد کمی هم در مورد اجزا کمان برای شما می نویسم.

سلام

    یک کتابی چاپ شد قبلا به اسم فرهنگ اصطلاحات تیر و کمان نوشته ی دیوید براون و ترجمه ی آقای حسن ابوطالبی. انگار نشر شریف که این کتاب را چاپ کرده دیگه موجود نیست و در نتیجه دیگه کتابی هم در کار نیست. داخل کتاب پر بود از اصطلاحات مربوط به تیراندازی که می توانست دانسته های ما را در مورد تیراندازی افزایش بدهد! داشتم دیشب فکر می کردم، اگر به مترجم و ناشر بر نخوره، اصطلاحات مهم کتاب رو توی وبلاک بگذارم که همه ی تیراندازان استفاده کنند. ولی چون در صفحه ی اول کتاب نوشته تمام حقوق برای مترجم یعنی آقای ابوطالبی محفوظ است، بنابراین شرمنده!!! ولی خوب اجزاء کمان را که می توانم برایتون توضیح بدهم. پس کار را شروع می کنم و هر چند وقت یکبار مطالبی از این دست را توی وبلاک می گذارم.

    اول از همه باید بگم که دقیقا هیچکس نمی دونه کمان اصولا در چند هزار سال پیش ساخته شده است. ولی از اون جایی که یکی از بازی های بچگی هایم تیرکمان بازی بود، باید بگم که کمان از اول یک تکه بوده است! یادمه یک سری حصیر داشتیم که از آن به عنوان کمان و تیر استفاده می کردیم. یک عدد حصیر را بر می داشتیم و توی آب حوض کمی خیس می کردیمش و در عین حال آرام آرام بهش خم می دادیم. این می شد کمان که دو سرش را هم کش می بستیم. بعد یک حصیر دیگه را یک کم کوتاه می کردیم و سر خودکار بیک را به عنوان سر تیر نوکش می زدیم و این می شد سرتیر*، ولی تهش را شکاف نمی دادیم. البته این نیاز رو احساس می کردم که باید ته تیر را شکاف بدم، ولی انقدر محو تیراندازی می شدم که این چیزهای جزئی اصولا مهم نبود. این می شد تیراندازی با کمان. این کمان خانگی و دست سازخیلی شبیه کمان لانگ بو* امروزی است.

       کمان ریکرو* در کل با لانگ بو فرقی نداره به جز اینکه دو سر کمان یعنی محل اتصال زه و لیمب خمی به سمت بیرون دارد. این مسئله باعث افزایش وزن کمان و درنتیجه پرتاب تیر به مسافت دورتری می شود. درواقع ریکرو کمان چهار خم نام دارد.دو خم در مرکز و دو خم در دو سر کمان. اجزاء اصلی کمان ریکرو قبضه یا رایزر *است به علاوه ی دو عدد لیمب* یا بازو و زه. به مرور زمان، وسایل دیگری را روی کمان ریکرو سوار کردند که به جایش برایتان توضیح می دهم ولی در این جا صرفا در مورد قبضه و لیمب صحبت می کنم.

      قبضه بخش مرکزی کمان ریکرو است و هر چیزی که روی کمان ریکرو قرار می گیره(منظور تجهیزات کمان است) روی این قسمت سوار می شود. تجهیزاتی از قبیل سایت نشانه روی، رست، پلانگر، استاب لیزر، لیمب ها همه روی این قسمت سوار می شوند. بنابراین خیلی مهم است. در قسمت مرکزی قبضه یک پنجره وجود دارد که در کمان های به اصطلاح سنتی نبوده. در کمان های سنتی اگر می خواستید هدفی را بزنید، باید کمی انطرف تر از هدف را نشانه گیری می کردید تا تیرتان به هدف بخورد. در واقع زه کمان از وسط کمان رد می شد ولی در مرکز کمان پنجره ای وجود نداشت و در نتیجه تیر با کمی انحراف نسبت به هدف حرکت می کرد. در همین پنجره کلیکر،رست و پلانگر قرار می گیره که بعدا کاربرد آنها را هم برای شما توضیح می دهم. دو سر قبضه یعنی محل قرار گیری لیمب ها، دو عدد پیچ وجود دارد. این پیچ ها برای تنظیم وزن کمان* است. در واقع اگر شما بخواهید وزن کمان خودتان را افزایش یا کاهش بدهید، باید با تنظیم همین پیچ ها این کار را انجام بدهید!(یادتون باشه هیچ وقت خودتان این کار را انجام ندهید، وگرنه سه حالت داره،

اول مربی تان کله تان را می کند! و در همان حال کمان نتان را روی سرتان خرد می کند!!!

دوم مثل مربی من، حالتون را می گیره و می گه خیلی بی خود کردی به پیچ قبضه ی کمانت دست زدی!!!

و سوم اینکه از باشگاه اخراجتون می کنه!)

پس چون احتمال تلفات دادن زیاده، بی خیال پیچ های تنظیم بشوید!(هر چی باشه مربی تان بیشتر سرش می شه!)

عارضم که قبضه های امروزی شکل های مختلفی دارند و در رنگ های مختلفی هم روانه ی بازار می شوند. شرکت های آمریکایی HOYT و EASTON و شرکت های کره ای WIN and WIN و CyBOW و Cartel Doosung از تولید کنندگان درجه اول قبضه کمان هستند. البته شرکت های دیگه هم هستند. قبضه ی خود من مدل U2 است که ساخت کارخانه کره ای CyBOW است. قبضه های آماتوری و نیمه حرفه ای غالبا سنگین هستند ولی قبضه های حرفه ای را سبک تر می سازند.


لیمب یا دو بازوی کمان که به دو سر قبضه وصل می شوند. زه به دو سر لیمب وصل می شه و روی دو سر لیمب ها هم برچسبی وجود دارد که مشخصات سازنده و وزن کمان روی آن نوشته شده. مثلا برای قبضه ی 25، باید لیمب 68 نصب بشه که در نتیجه وزن کمان می شه 38 پوند. دقت کنید که لیمب ها را جا به جا نیندازید! این خیلی نکته ی مهمی است! وگرنه ممکن است تیرهایتان چپ و راست بخورد! روی برچسب لیمب ها نوشته شده که یکی از لیمب ها، لیمب بالا و اون یکی لیمب پایین است. لیمب های نیمه حرفه ای و آماتوری به دلیل اینکه در ساختمان آن ها علاوه بر کربن از چوب هم استفاده شده، غالبا خشک هستند و با رها شدن زه زیاد به پرتاب تیر کمک نمی کنند، ولی در لیمب های حرفه ای فقط کربن به کار رفته که باعث می شه لیمب خیلی نرم باشه و پرتاب تیر خیلی سریع تر و نرم تر از آب دربیاد. لیمب خود من Faith Full است که ساخت کارخانه ی CyBow است. لیمب بدی نیست خوبه. از Kap و SAMICK بهتره ولی چون چوب توش به کار رفته، یک کم خشکه و مثل لیمب های F4 ساخت کارخانه ی Hoyt یا لیمب های WIN and WIN نرم نیست. سر لمیب ها با پیچ تنظیم در تماس است و پیچیدگی پیچ تنظیم لیمب ها، باعث می شه که لیمب در قبضه فرو برود. بنابراین کشش زه هم بیشتر می شه و وزن کمان خود به خود به دلیل کشش بیشتر زه افزایش پیدا می کند.


اگر این وسط مطلبی می دونید که من ننوشتم، در نظراتتون بنویسید تا مطلب کامل تر بشود ولی مطالبی را که اضافه می کنید را با نام خودتان در ادامه می نویسم.

با تشکر

Actual draw weigth* : وزن واقعی کشش : وزن واقعی کمان که با واحد پوند نشان داده می شود. بدون منظور از گیج مخصوصی استفاده می شود.

Long Bow : کمان بلند : کمان بلند باستانی منطقه ی ولز انگلستان که از یک تکه چوب ساخته شده و معمولا 5.5 تا 6 پا طول دارد. بهترین چوب برای این کمان، چوب لیمو یا سرخدار است. این کمان در قرون وسطی در انگلستان یک تکه و بدون ریکرو(خم) ساخته می شد.

Arrow Plate : سر تیر وسیله ای است که برای نفوذ در هدف و بالانس تیر و پرواز مستقیم به کار می رود. انتخاب تیر با وزن مناسب بسیار مهم است، زیرا تیر باید از مرکز بالانس باشد. اگر نقطه ی بالانس زیادی به عقب باشد، باعث می شود تیر هنگام پرواز این طرف و آن طرف برود و اگر بالانس جلو باشد باعث فرود آمدن سریع تیر می شود.

Recurve : برگشته : کمان زه نشده که خم آن به طرف پشت کمان برگشته تا وزن کمان و دراو را دو برابر کند و بتواند تیر را به فاصله و ارتفاع بیشتری پرتاب کند.

Riser : قسمت مرکز کمان که شامل لیمب ها نمی شود و برای نگه داشتن کمان استفاده می شود.

Limbs : لیمب ها : دو قطعه ی بالا و پایین کمان که به قبضه متصل می شود و بالا و پایین داشتن لیمب برای نصب صحیح آن ها در کمان کاربرد دارد. (این قسمت از کتاب فرهنگ اصطلاحات ترجمه ی آقای ابوطالبی نوشته شده است.)

نظرات 24 + ارسال نظر
کوروش 25 فروردین 1401 ساعت 10:49 ب.ظ

سلام وقت بخیر.دوست عزیز من یه کمان قدیمی دارم که یکی از لیمباش از وسط باز شده رفتم بخرم گفتن قدیمی گیر نمیاد چون یادگار پدرم هست دوست دارم تعمیرش کنم شما میدونید چه چسبی میتونه اینو به هم بچسبونه؟یا در تهران کسی میشناسی که تعمیر کنه؟
ممنون

جنس لیمب چی هست؟ چوبی هست یا کربن وچوب؟ اگر بگردید پیدا می شود ولی چسب مخصوص باید استفاده کنید. نوع خاصی اپوکسی استفاده می شود ولی نمی دونم از کجا باید تهیه کنید. اگه چوب کربن باشد هنوز می شه پیداش کرد فقط کافیه بگردید. فروشگاه های کمان و اگر پیدا نکردید باشگاه ها احتمالا لیمب کربن چوب دارند.

سحر یوسفی 20 بهمن 1400 ساعت 02:50 ب.ظ

سلام،وقت بخیر،من به تازگی لیمب WNS DELTA گرفتم یه مدل از وین وینه و جنسش هم چوبه،به نطر شما لیمب خوبیه ؟ممنون میشم واقعیت رو بگید
و اینکه من خودم لیمب حرفه ای دارم ۹۹۰ تی ایکس پونتاژ ۴۰ و الان میخوام با لیمب جدید با پنتاژ ۳۴ کار کنم به پیشنهاد مربی
ممنون میشم خیلی واضح جواب بدین

یا خدا منظورتون الان از واضح چیه؟ اگه مربی تون می گه درسته انجام بدید. در نهایت اگر جواب نگرفتید بر می گردید روی حالت قبلی. پونداژ کمتر دست کم این موقعیت را ایجاد می کند که روی کمان تسلط بیشتری خواهید داشت.

amirarchery 13 دی 1400 ساعت 09:43 ب.ظ

مطلب خیلی عالی بود امیدوارم دیگ خودت ب کمونت دس نزنیچ شهری؟

بهزادباورصاد 24 فروردین 1398 ساعت 10:20 ق.ظ http://behi

سلام دوست عزیز مطلب مفیدی بود و استفاده بردم
از شما تشکر میکنم بابت وقتی که گذاشتید
و در جایی خوندم به یکی از دوستان گفتین کمان نیمه حرفه‌ای دست دوم تهیه کنن برای صرفه جویی در هزینه میشه لطفا بگید از کجا میشه راحتتر همچین چیزی پیدا کرد
ممنون میشم راهنمایی کنید
پاینده باشید

سلام
نمی دونم واقعا. باید از مربی تان بخواهید کمان مناسب ( یا دست دوم ) به شما بدهند.

نجفی 15 مرداد 1397 ساعت 11:58 ب.ظ

سلام.ممنون از اطلاعات مفیدتون.من به تازگی وارد حرفه کمان شدم میشه لطفا بگین برای قوی شدن بازوها چه کار باید کرد؟وچطور وقتی زه کمان میکشم تعادلمو حفظ کنم؟وچگونه میتونم استایل یک کماندار واقعی داشته باشم

سلام. در کل اگر تازه شروع کردید خیلی به بدن سازی توجه کنید. همانطور که هر چقدر عمیق تر درس بخوانید احتمال اینکه نمره بهتری بگیرید بیشتر می شود، بدنسازی را هم شروع کنید تا بتوانید قدرت خودتان را بهتر به کمان اعمال کنید و بهتر تیر بزنید.
بدنسازی فقط برای دست نیست و برای حفظ استیل خوب باید پاها و فیله کمر قوی تری داشته باشید. وقتی موفق شدید به فرم خوب بدنی برسید، بهتر هم تیراندازی می کنید و تسلط شما روی کمان بیشتر می شود و در ضمن فرم خوب یک تیرانداز را هم پیدا می کنید.
در هر صورت تمام تلاش خودتان را بکنید تا بعدا پشیمان نشوید. در مورد بدنسازی باید بگم که می توانید اگر درسطح پایینی از قدرت بدنی هستید از همین روزها بدنسازی با شیب ملایم را شروع کنید و اگر پیگیر باشید سال دیگه اصلا یک تیرانداز دیگه خواهید بود.
اگر کش بدنسازی دارید با حرکت های ساده با تعداد کم ولی قدرتی شروع کنید. یعنی حرکات با کش را اهسته انجام بدهید.

محمدرضاتقوی 5 بهمن 1396 ساعت 12:50 ب.ظ

سلام ایا کمان ریکرو رلیز لازم داره یا نه
بعد از چه سایت متونم اجزای کمان رو بخرم

سلام . ریلیز نداره و از تب استفاده می شود. ریلیز در کمان کامپوند استفاده می شود.
حضوری بخرید بهتره تا اینترنتی. یا از مربی تان بخواهید این کار را برای شما انجام بده.

فاطمه سادات شیخان 16 مهر 1396 ساعت 03:35 ب.ظ

سلام میشه بفرمایید پونداژ های لیمب برای چه مسافتیه مثلا پونداژ 38 برای چه مسافتی مناسبه؟

با 38 می شه تا 70 متر هم بزنید. چون خودمم این شرایط را داشتم. فقط اگر جواب نداد باید روی سایت تنظیمات انجام بشه.

رها 2 خرداد 1396 ساعت 11:02 ب.ظ

سلام قد من ۱۵۷ سانتی متر هستش نیمه حرفه ای هستم کمانی که بخرم باید چه خصوصیاتی داشته باشه ..راهنمایی کنید ممنون

ترجیح می دم در این مورد اظهار فضل نکنم. از مربی تان بپرسید چی بهتره

مهدی 26 مهر 1395 ساعت 02:58 ب.ظ

سلام خسته نباشید.
اصطلاح میس در تیر اندازی چه موقع بکار میره؟ چون دیدم بعضیا مثلا میگن میس زدم .ولی نغهمیدم منظور از میس چیه.
مرسی

سلام . میس یعنی تیری که تیرانداز پرتاب کرده است به هیچ کدام از مناطق امتیازی فیس برخورد نکرده و بنابراین امتیازی هم نداشته است. امتیاز این تیر صفر محسوب می شود.

آوا 27 تیر 1395 ساعت 05:36 ب.ظ

:می خواستم بپرسم ریکرو بهتره برای من که سن۱۱را دارم بهتره یا کامپوند

سلام. در کل زمانی که اموزش تیراندازی شروع می شه ، تیراندازی و تمرین را با کمان ریکرو اغاز می کنید. سپس در صورت تشخیص مربی ممکن است که به رشته کامپوند نقل مکان کنید.

دکتر قره ویسکی 11 تیر 1395 ساعت 04:24 ب.ظ

مطالبت جالب هست .
در مورد اندازه و وزن مناسب کمان ریکرو
اندازه کمان را معمولا لیمبها تعیین می کنند و وزن را معمولا قبضه

این موضوع خیلی هم مربی محور نیست .
عمود ایستاده دو دست را از هم باز کنید تا کاملا موازی زمین شود فاصله انگشتان دست راست تا دست چپ را اندازه گیری کرده

اندازه مناسب کمان ریکرو
فاصله دست نوع لیمب
تا 60 سانتی متر 54″ to 62″
تا 70 سانتی متر 64″ to 66″
تا 80 سانتی متر 66″ to 68″
تا 90 سانتی متر 68″ to 70″
بیشتر از 90 70″ to 72″

موید باشی

amgm 23 اسفند 1394 ساعت 11:56 ق.ظ

سلام میخواستم بپرسم اصولا جنس بتیرو کمان های که از چوب میسازن چیه و همچنین جنس زه کمان؟

ایرادی نداره در تعطیلات جوابشو بدم؟

علی ……… 1 شهریور 1394 ساعت 01:05 ب.ظ

حالا کمان ۴۲وین وین راحت تره یا هریت

بستگی دارد. با هیچ کدام تیراندازی نکردم و شخصا تجربه ای ندارم ولی یکبار دستم فقط به زه کمان وین اند وین خورد و فهمیدم که چقدر خوش دسته. می گن کمان وین اند وین انعطاف بیشتری نسبت به هویت دارد اما هویت بادوام تره.

هباغ 30 مهر 1393 ساعت 08:35 ب.ظ

:بدhttp://www.blogsky.com/images/smileys/http://www.blogsky.com/images/smileys/112http://www.blogsky.com/images/smileys/108.png.png12http://www.blogsky.com/images/smileys/108.png4.pngجنس:

بهار 20 بهمن 1392 ساعت 06:15 ب.ظ http://eshghbarafrokhteh.blogfa.com

کامی 28 دی 1392 ساعت 12:00 ق.ظ

نه دیگه تقریبا کامل متوجه شدم! ممنون
چشم حتما سوالی پیش بیاد زحمت میدم!

ضمنا یه پیشنهاد داشتم اگه واستون مقدوره مطالب آموزشی بیشتر بذارین.
اون سری پست هایی که واسه توضیح قسمت های مختلف کمان گذاشته بودین خیلی مفید و جالب بود!

چشم

کامی 25 دی 1392 ساعت 11:25 ب.ظ

سلام
از وبلاگون تون یه مطلبی در مورد پر اسپین دنالود کردم و تقریبا فهمیدم چیه!

ولی من بازم متوجه نشدم چرا اون پر تک رنگ رو یه طرف خاص میذاریم. خب چرا نمیشه تیرانداز هرجوری که شد تیر رو قرار بده و بندازه؟
میشه یه لطفی بکنین و توضیح بدین که پر تک رنگ نصبت به ناک تو چه موقعیتی قرار داره!

اگه سوالم زیاد ابتداییه بهم نخندینا!!!!!!!!
خب نمیدونم دیگه!

سلام
خوب در حقیقت می دونید که کلاس مربی گری نرفتم بنابراین پاسخ تخصصی پیش مربی تان می باشد ولی در طول این مدت که تیرانداز بودم این مسئله را متوجه شدم که قطر تیر گرد هست. پرها باید با زاویه 60 درجه نسبت به هم به شفت یا همون قطر تیر متصل بشوند. ناک ها هم باید اصطلاحا گروپ باشه یعنی در تمام تیرهاتون باید ناک نسبت به پر خروس در یک زاویه مشخص باشه. حالا شما اینبار که تشریف می بری باشگاه تیر بزنی، تیر را از همون طرف پر خروس یعنی پری که باید در طرف چپ قرار بگیره روی کمان بگذار. دو تا پر دیگه اگه دقت کنی بالا و پایین پلانگر و رست قرار می گیره(در کمان ریکرو، چون کامپوند یه مدل دیگه است). این باعث می شه که این دو تا پر وقتی ریلیز می کنید به رست و پلانگر برخورد نکنه و کنده نشه. اگر از پر دیگه ای تیر را روی زه قرار بدهید، صد در صد دو تا پر دیگه به رست و پلانگر موقع ریلیز برخورد می کنه و پرها به تدریج کنده می شه. در ضمن با توجه به این قضیه یعنی برخورد پرها، تیر پرواز خوبی نداره و اصلا مرکز هدف برخورد نمی کنه.
یه نکته دیگه که خواستم بگم اینه که گروپ بودن ناک تیرها هم در جمع تیر خیلی موثره و اگه این گروپ بودن ناک وجود نداشته باشه (مخصوصا تو مسافت های بیشتر) جمع تیر وجود نداره. یعنی اگه دیدید که تیرهاتون جمع نمی خوره (و استیل و هدف گیری تان مشکل نداره) یکی از مسائلی که باید بررسی کنید همین گروپ بودن ناک تیر است.
دیگه باز هم اگه یه جاهایی را متوجه نشدید بگید تا در حد اطلاعات نیم بندم توضیح بدم.

کامی 25 دی 1392 ساعت 12:26 ق.ظ

سلام. وقت بخیر!
من یه سوالی داشتم که تو هیچ کدوم از سایت ها جوابشو پیدا نکردم.
چرا رنگ پر تیر ها با هم فرق میکنن؟
اینو میدونم که همیشه تک رنگ رو سمت چپ قرار میدن. ولی علت رو نمیدونم!

ضمنا وبلاگ جالب و مفیدی دارین!
موفق تر باشین

سلام
من خودم یه سری تیر دارم که تمام پرهاش یه رنگه بنابراین وحی منزل نیست که باید رنگ پرها متفاوت باشه. در ریکرو انهایی که از پر اسپین در تیرهاشون استفاده می کنند (نمی دونم می دونید پر اسپین چیه یا نه؟ اگه نمی دونید بگید تا عکسشو بگذارم) همه پرها یه رنگه. اما برای مبتدی ها اکثرا پر خروس را یه رنگ دیگه بر می دارند تا پرها آسیب نبینه و تیرها پرت نخوره و در ضمن مبتدی ها چون تازه شروع کردند ممکنه تیر را از طرف یه پر دیگه بگذارند. با این حال به تجربه می گم که پر یک رنگ در تیرها سر مسابقه تیمی پدر ادم رو در میاره. چرا؟ چون طول زمان محدوده و حدود یکی دو ثانیه گاهی اوقات صرف می شه تا پر خروس را پیدا کنید. اما اگه رنگ پر خروس متفاوت باشه، این زمان کاهش پیدا می کنه و سریع تر تیر رو روی کمان می گذارید.
موفق باشید.

علی 27 آبان 1392 ساعت 04:41 ب.ظ

خیلیییییییییییییییی ممنون
من یه جایی خوندم که پنداژ 32 برای افراد مبتدی بهتره! به نظرتون این پنداژ چطوره؟ یا کمه؟
شما از چه پنداژی استفاده میکنین؟

این یه قلم را مربی ام می دونه چون کلاس مربی گری نرفتم

علی 26 آبان 1392 ساعت 05:34 ب.ظ

سلام.
چی شد جواب ندادین؟ حتما با سوال های زیادم خستتون کردم!

نوشته بودم ولی ظاهرا ثبت نشده. منم دقت نکردم. شما سوالت را بپرس اگه بلد بودم که جواب می دم

علی 24 آبان 1392 ساعت 09:18 ق.ظ

دوباره سلام!

پنداژی که برای کمان انتخاب میشه به جز اینکه به نیروی فرد ارتباط داره به قدش هم مربوطه؟ یا اصلا واسه خرید کمان قد فرد هم در نظر گرفته میشه؟
من قدم 175 هست. برای خرید باید به چه چیزایی دقت کنم.

واسه من که تازه دارم شروع میکنم خرید پلانگر . کلیکر و تب و بقیه وسایل جانبی ضروریه؟ یا میشه بدون اینا هم شروع کرد؟
خیلی ممنون.

نمی دونم چرا جوابم ثبت نشده ولی جواب دادم. حالا دوباره می نویسم. برای تهیه کمان ریکرو قد فرد در نظر گرفته می شه ولی پونداژ را اول خیلی زیاد نمی گیرن. بعدا می تونید با بالا بردن قدرت بدنی پونداژ کمان را هم بالا ببرید. برای شروع رست و پلانگر باید حتما باشه و تب هم لازمه. بهتره که استاب را هم ببندید. ولی کلیکر را یه کم بعدتر باید ببندید.

علی 22 آبان 1392 ساعت 08:47 ب.ظ

خیلی خیلی ممنون.
احتمالا بازم سوالاتی واسم پیش بیاد. حتما مزاحم میشم

علی 22 آبان 1392 ساعت 01:41 ب.ظ

این نثر جالبتون منو کشته!
توی مطالب وبلاگم طوری مینیویسین که آدم دوست داره بخونه!

اینایی که گفتین بازم قیمتش بالا در میاد.
چون تا حالا با کمان کار نکردم نمیدونم وقتی هم که وارد این رشته بشم انقدر علاقم زیاد باشه. میگم شاید یکی دو میلیون هزینه کنم ولی بعد یه مدت ببینم اون چیزی که فکر میکردم نشد و یه کمان 2میلیونی رو دستم بمونه. که فقط بتونم باهاش تفریحی کار کنم.

به نظر شما با حدود 300 یا 400 تومن بشه کمانی که مربیتون پیشنهاد دادن بخرم؟
اگر نه حداقل با چه قیمتی میشه خرید؟

ببخشید بهتون زحمت میدم!

با این قیمت ها نه ولی دست دوم اگه گیر بیارید خوبه. شما اگه نگرانید که ممکنه ادامه ندید یه دونه دست دوم Kap ساخت کره گیر بیارید. این ها کمان های نیمه حرفه ای هستند که قیمتشون همین حدود 2 میلیون در می اد. ولی کیفیت کار اگه خواستید ادامه بدید متفاوته. یعنی ممکنه اون کیفیت بالا را به شما نده. در هر صورت شما می تونید یه کمان اینجوری بگیرید بعد اگه علاقمند شدید می تونید بیشتر سر کیسه را شل کنید و یواش یواش اجزای کمان و تیرهاتون را حرفه ای کنید.

علی 21 آبان 1392 ساعت 04:20 ب.ظ

سلام و وقت بخیر
واقعا وبلاگ جالب و پرباری دارین. برای من که نوشته هاتون خیلی مفید بوده.

به نظر شما که کار با کمان رو به صورت حرفه ایی دنبال میکنید کمان rain bow که شرکت الوان ورزش تولید میکنه چطوره؟
من تازه میخوام تیراندازی با کمان رو شروع کنم. به نظر شما کیفیت این کمان طوری هست که بتونم آموزش ببینم و درآینده که خواستم به صورت حرفه ایی کار کنم کمان جدید بخرم؟
اگه نظرتون نسبت به این کمان مساعد نیست میشه یه کمان دیگه که قیمتش زیاد بالا نباشه معرفی کنین؟
ممنون از وبلاگ خوبتون
یا علی!

سلام
تیراندازی رو حرفه ای دنبال می کنم؟ کی؟ من؟ نه من فقط بادمجون واکس می زنم ایشالله شما حرفه ای دنبال کنید. اون کمان را تا به حال ندیدم ولی اگه می خواهید حرفه ای دنبال کنید کمان های وین وین کره و یا هویت امریکا بهترین کیفیت را دارند و در سطح بین المللی توسط تیراندازان حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند.
اگه می خواهید کمتر هزینه کنید پیشنهادم همون پیشنهاد مربیمه. قبضه را حرفه ای بگیرید و لیمب ها رو نیمه حرفه ای. بعد که کارتون خوب شد لیمب ها رو با لیمب حرفه ای عوض کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد