Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

آشنایی با کمان ریکرو - سایت و استاپ لیزر

سلام

امروز دو قسمت دیگه از کمان را برای شما توضیح می دهم.

ادامه در ...

سلام

امیدوارم که امروز و هرروز حالتون خوب باشد. امروز اگر خدا بخواهد در مورد دو جزء دیگر کمان برای شما می نویسم. این دو قسمت عبارتند از سایت و استاپ لیزر.

قبل از اینکه شروع کنم، یک بار دیگه این مطلب را یاد آور می شم که اگر مطلبی می دونید که من احتمالا ننوشتم، لطفا در قسمت "نظر بدهید" بنویسید و مطمئن باشید که به نام خودتان به مطلب اصلی اضافه می شود. قول می دهم!!!(من نامرد نیستم نارو بزنم)



       خوب اول با سایت شروع می نمایم. سایت در کمان ریکرو تشکیل شده از دو میله ی فلزی که عمود بر هم قرار می گیرند. البته این ساختمان اصلی سایت است. یعنی سایت در ساختمان اصلی خود از یک ریل افقی تشکیل شده که در طول بدنه دارای سوراخ های متعددی است. این برای این است ک اگر شما در مسافت های مختلف قرار گرفتید و در هدف گیری مشکل داشتید، ریل افقی را جا به جا کنید تا مشکلتون در هدف گیری حل بشود. بر روی قبضه یا رایزر یک ماسماسک!(من وقتی اسم چیزی رو نمی دونم می گم "ماسماسک") پیچ می شه که انتهای ریل افقی بر روی اون قرار می گیره و در وسط این ماسماسک جای یک پیچ وجود داره که وقتی ریل افقی روی اون یعنی همان ماسماسک قرار می گیره، بوسیله ی یک پیچ به کمان چفت می شه!!!

       در انتهای دیگر ریل افقی یک عدد ریل عمودی قرار داره که ممکنه مدرج باشه (در کمان های معمولی) یا نباشه(در کمان های آموزشی) که حتما هم دیدید. اگر مدرج نباشه یک میله هست که با دو تاپیچ کوچولو که بهش نصب شده بالا و پایین و چپ و راست میرود. حالا اگه مدرج باشه چی؟ یک زایده ی دیگه روش سوار می شه که بهش می گن تنظیم کننده. این تنظیم کننده معمولا بوسیله ی چند پیچ بر روی ریل عمودی بالا و پایین می رود. در همین تنظیم کننده یک میله ی فلزی به صورت افقی قرار گرفته که یک سرش دوباره یک زائده ی دیگه وجود داره که بهش می گن روزنه!!! در واقع شما همین روزنه رو بر روی هدف قرار می دهید. حالا همین میله با یک پیچ دیگه به چپ و راست تنظیم می شود و حرکت می کند.

          خوب این از ساختمان سایت! حالا کارکرد. شاید خیلی شنیده باشید که برعکس تیراندازی با اسلحه، وقتی تیر شما پایین می خوره مثلا باید به پایین سایت بدهید! این اصلا عجیب نیست. اما قبلش بگذارید یک توضیح کوتاه در مورد سایت دادن توی تیراندازی با اسلحه بهتون بگم. اگر دیده باشید قبلا یا خودتون شکارچی باشید، یا اصلا هیچی ندانید، سایت دادن در اسلحه اینطوری است که وقتی تیرتون (ببخشید گلوله تون) پایین خورد، باید دستتون را بالا ببرید تا گلوله ی بعدی بالاتر بخورد یا اگر چپ خورد باید دستتون را به سمت راست ببرید تا تیرتون وسط تر بخوره و به سمت راست تمایل پیدا کند، پس چرا توی کمان برعکسه؟؟؟

        این به خاطر این است که سایت کمان از دو ریل عمود به هم درست شده، شاید به خاطر همینه وگرنه مکانیزم همان است که در مورد تیراندازی با اسلحه بود. بگذارید بهتون بگم که بعد از اینکه این تکه از مطلب را خوندید حتما این کار را با سایت خودتان انجام بدید تا قشنگ متوجه جریان بشوید!!! ببینید مثلا تیر شما پایین می خوره، مربی تون میگه : «سایت بده پایین!» خوب اینجا شما سایت می دید پایین و تیرتون می خوره بالا!!! چی شد که همچین شد؟!!

       اینجوری شد که وقتی شما تنظیم کننده را دادید پایین، فقط تنظیم کننده آمد پایین! وگرنه دستتون رفت بالا! امتحان کنید. رو به روی یک هدف باستید و سایتتون را توی دستتون بگیرید. بعد تنظیم کننده را که قبلا هم گفتم روی ریل عمودی است به مقدار زیادی بدید پایین و بعد دوباره از روی روزنه به وسط هدف نگاه کنید. چی می بینید؟ دستتون بالا آمده!!! در مورد چپ و راست هم همینه. مثلا تیرتون چپ می خوره، خوب مربی تون می گه : « سایت بده چپ!» حالا وقتی سایت بدید چپ می بینید تیرتون می خوره راست. در واقع وقتی شما پیچ عمود بر تنظیم کننده را که به روزنه وصل است را به سمت چپ می دهید، فقط این روزنه است که به چپ می ره، وگرنه دستتون می ره به راست. این کار را هم امتحان کنید. سایت را بدون کمان در دستتون بگیرید و بعد میله ی روزنه را بدید به چپ. آنوقت می بینید که دستتون آمده به راست.

        روزنه ها شکل های مختلفی دارند. مربع و دایره. شما می تونید از فیبر نوری هم در سایتتون استفاده کنید. اینطوری فیبر نوری می افته وسط روزنه و تیراندازی بهتر می شه.


حالا استاپ لیزر :


          استاپ لیزر یا ثبات دهنده از چند تا میله تشکیل شده که بر روی قبضه یا رایزر سوار می شه. استاپ معمولا از یک میله ی بلند و دو میله ی کوتاه تشکیل شده است. خوب استاپ یا ثبات دهنده کارش این است که هر گونه شوکی را که باعث بشه کمان حرکت ناجوری داشته باشه و این حرکت بر روی پرواز تیر اثر بگذاره را بگیره. در واقع استاپ در کمان تعادل ایجاد می کنه. ایجاد تعادل در کمان و ضربه گیری اینطوری ایجاد می شه. شما زمانی که تیری را رها می کنید اگه کمانتون استاپ نداشته باشه(یاد آنوقت ها که با کمان آموزشی می زدم بخیر) چون باید بعد از رها کردن زه یا ریلیز کمان از دستتون جدا بشود، کمان از سمت بالا به طرف سرتون می آد. این به خاطر این است که بیشتر تجهیزات کمان از قبیل سایت که خیلی سنگینه روی نیمه ی بالای کمان قرار گرفته است. همچنین فشار زه بعد از رها شدن بر روی لیمب ها به سمت قبضه و وسط کمان می آد که خوب دوباره به سمت لیمب ها بر می گرده. اینجا است که استاپ کارش را انجام می ده. استاپ اولا نیرویی را که زه به لیمب ها وارد کرده و به قبضه رسیده بوسیله ی یک شوکر در انتهای خودش خالی می کنه و دوم اینکه کمان را سنگین می کنه تا بعد از اینکه ریلیز کردید و کمان از دستتون رها شد، کمان صاف به دنبال تیر حرکت کنه و بعد به سمت پایین بیاد و لیمب به ران پای شما بخورد و اینطوری تعادل کمان حفظ می گردد. بنابراین هم تیرتون صاف می ره و هم ضربه ی زه به کمان گرفته می شه که البته این دومی کار شوکر است که به ته استاپ وصل می شود.

در انتها باز هم از شما درخواست می کنم که اگر چیزی می دونید که من ننوشتم، حتما بهم بگویید.

اصطلاحات مربوط به سایت کمان ریکرو :

Sight دستگاه نشانه روی : هر دستگاه مکانیکی که بر روی کمان بسته می شود تا بوسیله ی آن به سمت هدف نشانه گیری شود.

Sight aperture روزنه ی سایت : روزنه های ثابتی که روی سایت نصب شده و از طریق آن نشانه روی انجام می شود.

Sight Bar : آن بخش از کمان که روزنه یا پین سایت به آن متصل می شود.

Sight extension طویل کردن سایت : پایه ی سایت (منظور همان ریل افقی است که صحبتش را کردیم) که از کمان جلو و به سمت هدف کشیده شده و میله ی عمودی بر روی آن جلو و عقب می رود.

Sight Pin پین سایت : میله ی کوچکی که سر آن مانند توپی گرد است و برای نشانه روی بر روی سایت قرار می گیرد.

Sight Winow پنجره ی سایت : پنجره ی سایت شامل لبه ی داخلی کمان از یک طرف و زه از طرف دیگر است و با حلقه ی سایت یا پین سایت به صورت متقاطع اند.

Sighting Block Adjustment تنظیم پایه ی افقی سایت : تنظیم پایه ی افقی سایت برای دقت بیشتر نشانه روی. پین سایت بایستی به گونه ای در فواصل طولانی تنظیم گردد که بهترین گروپ را بدهد. این وضعیت کماندار را مطمئن می سازد که در فواصل نزدیک تر، تغییر زیادی در پایه ی افقی سایت لازم نیست.

Sight adjustment تنظیم سایت : سایت های مدرن با دو محور عمودی و افقی که برای تنظیم نشانه روی در ارتفاع و عرض کاربرد دارد. درجه ی ثبت شده بر روی سایت ها به اندازه یک بیستم اینچ و یا 1 میلیمتر است لیکن برای تنظیم دقیق تر بایستی پیچ سایت را بپیچانید. یک بار تنظیم سایت در فواصل مختلف آب و هوایی و ثبت آن می تواند به عنوان تنظیمات اولیه در مسابقات مورد استفاده قرار گیرد.(ابوطالبی، 1387 : 129-131)

و استاپ لیزر :

Stabiliser ثبات دهنده : وزنه ای که به کمان ریکرو و کامپوند متصل می شود تا پیچیدن، لرزش و چرخش کمان را در هنگام تیرانداختن و یا حرکت ناخواسته ی دیگری که در گروپ تیرها اثر منفی می گذارد، کاهش دهد. عموما استاپ ها میله ای بلند هستند که به قسمت پایین دسته ی کمان و با محوریت عمود بر آن وصل می شوند و "poke یا Long rod " نامیده می شوند.

گاه دو میله ی کوتاه تر به طول 12 تا 14 اینچ به جای استاپ در بالا و یا پایین لیمب نصب می شود.(البته منظور اینجا قبضه یا رایزر است) همچنین ممکنه این دو میله کوتاه یا استاپ بلند استفاده شود. به علاوه ممکن است دو استاپ کناری به طول 8 تا 10 اینچ نیز بوسیله ی "Vee و یا Teeبار" به پایه ی استاپ بلند متصل شود. این دو استاپ کوتاه معمولا با زاویه ی 30 تا 45 درجه به "tee" و به حالت افقی و با زاویه ی 30 درجه با زمین نصب می گردد.وزنه های کوتاه اما سنگین نیز ممکن است در زیر دسته ی کمان و خمیدگی آن در کمان های سبک مورد استفاده قرار گیرد. (ابوطالبی،1387 : 134)

منبع اصطلاحات:

براون- استفان دیوید، فرهنگ اصطلاحات تیر و کمان، ابوطالبی- حسن، 1387، چاپ اول، نشر شریف.

نظرات 1 + ارسال نظر
hatam 3 مرداد 1395 ساعت 10:51 ق.ظ

خدا قوت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد