Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

فقط تیراندازهای جدید بخوانند! انواع مسابقات

سلام دوستان  

در بخش دوم از این سری مطلب می خوام در مورد مرحله ی حذفی و تفاوت آن در مسابقات داخل  در ماده ی ریکرو و کامپوند برای شما مطلب بگذارم . با من همراه باشید...

خوب مسابقات تیراندازی در شکل های مختلفی برگزار می شه ولی برای ما آماتورها و برای شما جدیدی ها آنچه که اهمیت داره تا در موردش بدونیم، مسابقات داخل و خارج سالن است. و اما مسابقات داخل سالن ... 

این مسابقات در سالن قاعدتا باید برگزار بشه و معمولا هم می شه، مگه اینکه برگزار کننده مسابقه ، تصمیم دیگه ای بگیره و بخواد مسابقه در فضای باز برگزار بشه. این مدل مسابقه بیشتر به درد فصل سرما می خوره که برگزاری مسابقه در هوای سرد، کیفیت کار تیراندازان را کاهش می ده! مثل همین الان که در فصل زمستان فقط مسابقه های داخل سالن در نیمکره ی شمالی برگزار می شه، البته اگر از اول و در بلاگفا با من بوده باشید یک مسابقه اول و دوم ژانویه در مسافت 70 متر و خارج از سالن در نیوزلند برگزار شد. ولی خوب نیوزلند در نیمکره جنوبی است که قاعدتا ژانویه می شه چله ی تابستان!!! 

این مسابقه در مسافت 18 متر برگزار می شه و معمولا فیس 18 متر به صورت سه فیس کوچک است که به صورت عمود و ردیف در یک ستون از بالا به پایین قرار گرفتند. حتما شما این فیس ها را دیده اید. مرکزی ترین دایره امتیاز 10 و بعد به ترتیب 9 (که این دو قسمت با رنگ زرد مشخص شده است) 8 و 7 که با رنگ قرمز مشخص شده و خارجی ترین دایره که امتیاز 6 دارد و با رنگ آبی مشخص می شه. شما در هنگام مسابقه ی 18 متر باید به هرکدام از این فیس ها فقط و فقط یک تیر پرتاب کنید! (دلیلش این است که ... اجازه بدهید این را بعدا در قسمت قوانینی که تیراندازان باید بدانند، برای شما توضیح بدهم)

دور مقدماتی برای مسابقات داخل سالن به صورت دو دور کوالی برگزار می شه. در هر دور از کوالی تیراندازان 10 END تیر می زنند و در هر END  سه تیر پرتاب می کنند. پس در هر کدام از کوالی ها تیراندازان 30 تیر پرتاب می کنند و در مجموع تیراندازان در دو دور مقدماتی 60 تیر می زنند. بعد امتیازاتشان جمع می شه و به ترتیب مقدار امتیازات در جدول قرار می گیرند. 

حالا نوبت دور حذفی است. در مطلب قبل گفتم که چطور تیراندازها در دور حذفی با هم مسابقه می دهند. ولی خیلی خلاصه باید بگم که نفر اول کوالی با نفر آخر، نفر دوم با نفر یکی مانده به آخر و همینطور به ترتیب... . حالا حریفان روبروی هم قرار می گیرند و روی خط آتش آماده ی مسابقه می شوند. حالا دور حذفی به چه صورت برگزار می شه؟ 

دور حذفی در مسابقات داخل سالن برای ماده ی ریکرو  به روش "ست سیستم" برگزار می شه.  این سیستم چطوری عمل می کنه؟ 

دو تیرانداز تیرهای خودشان را پرتاب می کنند. یادتون که هست فیس 18، از سه فیس کوچک که عمود به هم بودند تشکیل شده و باید به هر کدام یک تیر اصابت کنه) خوب حالا مثلا امتیازات در اند اول حذفی به این شکله : 

X : 25 

Y : 27 

در اینجا و در اند اول نفر Y امتیاز 27 را به دست آورده و بیشتر زده. حالا او به دلیل امتیاز بیشتری که در اند اول حذفی به دست آورده، 2 امتیاز می گیره! (مثل فوتبال که اگر یک تیم 100 تا گل هم به حریفش بزنه، آخر سر 3 امتیاز می گیره!) 

حالا در اند دوم نتیجه اینطوری می شه : 

X : 28 

Y : 26 

 در اینجا این نفر X است که امتیاز بیشتری به دست آورده و در نتیجه او این بار 2 امتیاز می گیره! حالا این دو نفر در دور حذفی با هم برابر شدند، 2 بر2.   

در اند سوم نتیجه اینطوریه : 

X : 30 

Y : 27 

دوباره نفر X بیشتر زده و 4 بر 2 جلو می افته. در اند بعدی نتیجه به این صورته : 

X : 29 

Y : 28 

در اینجا نفر X  بازهم بیشتر زده و دو امتیاز دیگه می گیره. حالا امتیازات 6 بر 2 است. در اینجا مسابقه تمام می شه چون نفر X به امتیاز 6 رسیده! و نفر Y  می بازه و حذف می شه.  درسته! در ست سیستم کسی می بره که زودتر به امتیاز 6 برسه!

حالا یک حالت دیگه را در نظر بگیرید(چون بعضی اوقات مسابقه های تیراندازی به این راحتی ها تمام نمی شه!... نتایج اند اول و دوم را ثابت 2 بر 2 در نظر بگیرید و با هم بریم به اند سوم ...

فرض کنید نتیجه در اند سوم به بعد اینطوری شده :  

X : 30 

Y : 30 

در این اند، هر دو یک امتیاز را به دست آوردند و در نتیجه با هم برابر شدند. حالا هر دو در مجموع 1 امتیاز می گیرند. تا اینجا هر دو نفر 3 بر 3 با هم برابر هستند. 

در اند چهارم  این نتیجه به دست می آد :  

X : 30 

Y : 29 

در این اند دوباره X  بیشتر زده و به دلیل امتیاز بیشتر، 2 امتیاز می گیره. در نتیجه تا اینجا X با نتیجه ی 5 بر 3 از حریفش جلو است. 

در اند بعد امتیازات اینجوری است :  

X : 28 

Y : 25 

 دوباره نفر X  بیشتر زده و در نتیجه با دو امتیازی که می گیره، 7 بر 3 بازی را می بره چون به امتیاز 6 رسیده که هیچ، یک امتیاز را هم رد کرده . 

در یک حالت دیگه، فرض کنید هر دو تیرانداز در امتیاز بندی ست سیستم، در امتیاز 5 برابر شدند. یعنی 5 اند مسابقه دادند و به هر دلیلی مسابقه در پنج اند هیچ برنده ای نداشته! در این جا چون نمی شه گفت که دقیقا کدام طرف برنده است (چون هیچ کدام به امتیاز 6 نرسیده اند) در نتیجه بازی به Shoot Off کشیده می شه. حالا هر دو تیرانداز باید فقط از سه فیس کوچک، فیس وسط را نشانه بگیرند و فقط یک تیر پرتاب کنند. در این حالت کسی می بره که تیرش  امتیاز بیشتری داشته باشه! مثلا X  و Y  در شوت آف به این صورت عمل می کنند :  

X : 10 

Y : 9 

در اینجا چون X امتیاز بیشتری به دست آورده، در نتیجه بازی را با 2 امتیاز بیشتر یعنی 7 بر 5 می بره! اگر هر دو در شوت آف یک امتیاز را به دست آوردند چی؟  

آنوقت باید دید تیر کدامیک نزدیک تر به مرکز هدف است. مثل این حالت : 

X : 10 

Y : 10* 

 در اینجا چون تیر نفر Y نزدیک تر بوده در نتیجه او برنده می شه 7 بر 5.  

 

پس .... 

در هر دور از مسابقه ی حذفی به روش " ست سیستم" ... 

1) دو تیرانداز پس از تیراندازی ، امتیازات خودشان را (که مجموع امتیازات سه تیری است که به سه فیس اصابت کرده، فیس بالا، وسط و پایین) یادداشت می کنند و هر کدام که بیشتر زدند، 2 امتیاز می گیرند. 

2) اگر مجموع امتیازات برابر بود، در این صورت هر دو یک امتیاز می گیرند. 

3) تیراندازی در ست سیستم بازی را می بره که زودتر به امتیاز 6 برسه! 

4) اگر دو تیرانداز در امتیاز 5 برابر شدند و مسابقه در حداکثر 5 اند، هیچ برنده ای نداشت! در این صورت بازی به شوت آف می ره!  

5) در شوت آف هر کدام از تیراندازان یک تیر پرتاب می کنند ( در 18 متر این تیر باید فقط به فیس کوچک وسط اصابت کنه نه به فیس بالا و یا پایین) و هر کس امتیاز بیشتری به دست آورد، برنده است. 

6) در صورتی که در شوت آف هر دو تیرانداز یک امتیاز را به دست آوردند، تیراندازی برنده است که تیرش به مرکز هدف نزدیک تر باشه. 

7) در صورتی که در شوت آف بازهم تیر هر دو تیرانداز به یک اندازه با مرکز هدف فاصله داشت، شوت آف تکرار می شه! 


به طور کلی در رشته کامپوند حذفی به صورت جمع امتیازات پنج اند برگزار می شود. 

با تشکر دفعه ی بعد با مسابقات خارج سالن در خدمتم.... با من همراه باشید.

نظرات 1 + ارسال نظر
فاطمه 1 اسفند 1390 ساعت 02:33 ب.ظ

مرسی...اگه اینو 2هفته پیش خونده بودم اونقدر ضایع به شقایق نباخته بودم

چطوری فاطمه؟
اولا که خوب آدم خیلی چیزها را نمی دونه و نمی دونه هم که نمی دونه!!! از این به بعد راجع به هرچی خواستی اطلاعات داشته باشی ، سه سوت در نظر بدهید ! بپرس تا در یک سوت و به صورت مبسوط بهت جواب بدهم!
در حاشیه... بازهم به تو! حداقل دو تا نظر می دی... بقیه منهای چند نفر(البته امیدوارم به کسی برنخوره!).. هیچ نظری نمی دهند تا حداقل آدم بفهمه باید چه کار کنه و آن مطلبی که می نویسه، خوبه یا نه؟!!
در هر صورت ممنونم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد