Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

فقط تیراندازهای جدید بخوانند! (ادامه ی اسکورینگ)

سلام .... 

 

امروز ۱۵ اسفند خانم رسولی به من ایمیل دادند و فرمودند که مطلب نیاز به ویرایش داره بنابراین من هم مطلب را ایمیل کردم و الان مطلب ویرایش شده را براتون می گذارم! خانم رسولی باز هم ممنون و در ضمن توضیحات ایشان با رنگ قرمز نوشته شده است!

در بحث اسکورینگ به اینجا رسیدیم که بعضی از تیرها مانند بچه ی آدم به سیبل اصابت نمی کنند و دارای یکسری مشکلات هستند و قرار شد که عملکرد داور را هم توضیح بدم... 

تیرها ممکنه .... 

  1. بین دو منطقه ی امتیازی قرار بگیرند. 
  2. از فوم رد شوند. 
  3. به فوم اصابت کرده و ازسر تیر به روی فیس و فوم آویزان بمانند. 
  4. به ناک تیر قبلی اصابت کرده و روی زمین بیفتد. 
  5. به تیر قبلی اصابت بکند و داخل شفت تیر فرو برود. 
  6. به شفت تیر قبلی فرو برود ولی به فیس هم اصابت کند. 
  7. بعد از اصابت به فیس، داخل فوم فرو نرفته و جلوی سیبل روی زمین بیفتد.  

هرکدام از این موارد یک اسم خارجکی هم دارد که به جاش براتون توضیح می دم. در این مرحله اول، موقعیت اول را توضیح می دم و عملکرد داور را هم تشریح می کنم. 

موقعیت اول شامل حالتی است که تیر بین دو منطقه ی امتیازی اصابت کرده و شما نمی دونید که تیرتون چه امتیازی داره. آیا امتیاز بیشتر و یا امتیاز کمتر باید داده بشه؟ 

بعضی از تیرها در مسابقات به این صورت به فیس اصابت می کنند. در این مواقع به نحوی که به فیس یا به فوم و به تیرتون برخورد نکنید، به محل اصابت بر روی فیس نگاه کنید... چنانچه تیر روی خط  امتیاز بالاتر باشد (حتی اگر فقط یک کمی از قطر بیرونی شفت یا بدنه ی تیر با خط امتیاز بالا در تماس باشدو نه همه ی آن...) در این صورت امتیاز حلقه ی (امتیاز ) بالاتر را در برگه ثبت کنید. 

( در صورتی که بین خط سیاه جدا کننده امتیاز و تیر هیچ رنگ دیگه ای دیده نشه)

اما در برخی موارد، متاسفانه دقیقا مشخص نیست که باید چه امتیازی داده شود و با چشم مسلح (منظورت غیر مسلحه دیگه؟) (بله دقیقا ببخشید!)مشخص نیست و یا ممکنه حریفتون این امتیاز را قبول نداشته باشه و بگه امتیاز کمتر باید داده بشه ... در این جا شما باید داور را صدا کنید تا امتیاز تیر شما را مشخص کند. عملکرد داور در این موقعیت به صورت زیر است:

داور وسیله ای به نام ذره بین دارد. او باید برای خواندن تیر به روش زیر عمل کند: 

  1.  باید برای خواندن امتیاز تیر از ذره بین استفاده کنه. 
  2. از زاویه ی مناسب  و از دو جهت به تیر نگاه کنه. 
  3. در زمان مناسب و بدون هیچ شکی امتیاز را اعلام کنه. 

اما در اینجا... زاویه ی مناسب یعنی چی ؟ فیس به صورت دایره است. حالا فرض کنید که تیر شما به منطقه ی 7 ،ساعت چهار برخورد کرده.... (می دونید که منظورم چیه؟ اگر فیس را به صورت صفحه ی ساعت در نظر بگیرید، در این صورت ساعت چهار کاملا مشخصه!) حالا در مرحله ی بعد یک خط فرضی از مرکز فیس به محل اصابت تیر در نظر بگیرید. حالا یک خط عمود فرضی به این خط در نظر بگیرید. الان زاویه ی مناسب می شه همین خط عمود! می تونید اگه فیس دارید این کار را انجام بدید. یعنی محلی را به عنوان اصابت تیر در نظر بگیرید بعد برای تمرین واقعا خط های فرضی و خط عمود بر آن را رسم کنید... حالا می ونید زاویه ی مناسب یعنی چی؟ 

؟  (این طوری که توضیح دادی خیلی سخت می شه درکش کرد . کسی که می گه می دونه چی میگه اما کسی که می خونه و تجربه اش رو نداشته متوجه نمی شه چی خونده)

 

و یادتون باشه که داور باید! تیر را از دوجهت  بخواند و بدون هیچ شکی امتیاز را اعلام کنه. در پایان باید بگم که داور هم مثل شما حق نداره تا به تیر، فیس و یا فوم  برخورد کنه و یا برای خواندن تیری که بین دو منطقه ی امتیازی است، از شما و یا حریفتون بخواد تا تیرهای دیگه را بکشید، بعد عملیات خواندن را انجام بده! بلکه باید به همان صورت تیر را بخواند. (چه کار وحشتناکی!

موقعیت بعدی رد کردن تیر از فوم است که بهش می گن Pass through و البته عملکرد داور را هم در این موقعیت در سوال دوم تست داوری 2011 توضیح دادم ولی بازهم در قسمت بعد به صورت مدون براتون می نویسم.  

با تشکر... آرچر

نظرات 5 + ارسال نظر
هانی 17 اسفند 1390 ساعت 11:02 ب.ظ http://hanieh.yaghmaee@yahoo.com

کارت درسسسسسسسسسسسسسسته قهرمان

سلام
هانی هنوز بیداری؟
دارم مطلب می نویسم ولی نمی دونم چراسیستمم گیر کرده نمی آد؟
اسکورینگ است و خیلی مهمه!

فاطمه 14 اسفند 1390 ساعت 12:57 ق.ظ

سلام مرررسییی
فقط من دو تا سوال دارم،اول ینکه اون قسمت خط فرضی دوم رو نفهمیدم..خط عمود به کجای خط اول وصل بشه؟یعنی هر نقطه رو خط باشه مهم نیست؟
بعد سوال دوم اینکه امتیازدهی با این ظرافت خیلی خیلی خیلی وقت گیر نیست؟

سلام به فاطمه دوست جون خودم!
ببین خط عمود... اصلا من این کتاب راهنمای داوری را تو وب می گذارم... ببین چطوریه و منظورم چیه...
دوم هم اینکه شما یک مسابقه برو... معمولا ثبت امتیاز سریع انجام میشه چون خیلی عوامل در مسابقه رعایت می شه که برخی از مشکلات پیش نیاد مثل فوم نو که باعث می شه تا حد زیادی تیر از فوم رد نشده و ...
ولی در نهایت نه. تا زمانی که مشکل خاصی پیش نیاد... ثبت امتیاز طبق روال و با سرعت خوبی انجام می شه.. فکر می کنم 2 تا نهایت 4 دقیقه همراه با تیر کشیدن طول بکشه! البته اگر تیراندازها اعتراضی نداشته باشند و یا بعضی از کامپوندی ها که تیرشون می ره تو فوم و گیر می کنه... فقط همین ها... البته ممکنه اتفاقات دیگه ای هم بیفته که به جاش می گم.... ممنون که پرسیدی!

غزاله رسولی 13 اسفند 1390 ساعت 07:51 ب.ظ

دوست عزیزم سلام
ببخشید اگر کمی دیر جواب دادم ...
مطلبی که نوشتی رو خوندم و برات فرستادم ( یعنی تا چند دقیقه دیگه می فرستم )
وبلاگت رو نمی تونم بخونم ... شاید مشکل از سیستم منه !! اما کلا هیچی قابل خوندن نیست
در مورد جواب سوال ها هم ... فکر می کنم یکی از دوستات به شدت باهات شوخی داره ... اما ممنونم از اینکه جواب می دی به سوال ها ... و امیدوارم که همچنان در کنار کمیته داوران باشی ...

اعظم 13 اسفند 1390 ساعت 04:34 ب.ظ

سلام عزیزم

بازم مثل همیشه عالی بود ، همین که مثل بعضی از این وبلاگا نیستی که همش از رو هم کپ میزنن باید بگم فوق العاده ای


موفق باشی

نینجای چپلمبه! 13 اسفند 1390 ساعت 01:56 ب.ظ

سلام ...
آرچر جان می بینم که سنگ کوب کردی... آخه 10 خط برای خانم رسولی نوشتی، همش 1 خط درست بوده....
پیشنهاد می کنم دیگه به سوالات جواب نده... ضایع می شی بابا!

علیک سلام
خدایی آره سنگ کوب که کردم!!! ولی بازهم جواب می دم حتی اگه غلط باشه! چه ایرادی داره؟ به نظر من بهتر از اینکه مثل تو منتظر بمونم که هر هفته جواب چی می شه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد