Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

امتیاز دهی یا اسکورینگ (قسمت سوم)

سلام به همه  

این قسمت در مورد موقعیتی است که تیر پس از پرتاب و اصابت به سیبل از فوم عبور می کند.  

طبق روال خانم رسولی توضیحاتی دادند که با خط قرمز مشخص شده است!

موقعیت بعدی اسکورینگ، وقتی اتفاق می افته که تیراندازان و یا تیراندازی در حال تیراندازی و یا در هنگام مرحله ی ثبت امتیاز متوجه شوند که تیری که پرتاب شده بعد از اصابت، از فوم و سیبل عبور کرده است، این تیر در پشت سیبل خواهد بود. به این موقعیت Pass through می گویند یعنی موقعیتی که تیر از فوم عبور کند. حتما در زمان تیراندازی بارها برای شما اتفاق افتاده است مخصوصا وقتی فوم بر اثر اصابت متوالی تیر، کهنه و سوراخ های متعددی در مناطقی از آن ایجاد شده باشد.  

فرض کنید که در هنگام مسابقه، تیراندازی گزارش می ده که تیرش از فوم عبور کرده و یا اصطلاحا Pass through شده است. در این هنگام داور باید به این صورت عمل کند:  

اول : داور (به تیراندزان سیبلی که Pass through روی اون رخ داده ) می گوید که باید تیراندازی خود را قطع کنند. این زمانی اتفاق می افته که در تایم تیراندازی، یکی از تیراندازان متوجه این مطلب بشه. ولی ممکنه که تیراندازان متوجه رد شدن تیر نشوند و در موقعیت امتیاز دهی به این مورد پی ببرند.  در زمانی که تیراندازان در حال تیر زدن هستند، پس از اطلاع تیراندازی که تیرش از فوم رد شده، باید داور تیراندازی در آن  سیبل را متوقف کند. ( در حذفی به هیچ کدام از دلایل تیرها با شرایط خاص ؛ خرابی تجهیزات و یا حتی مشکلات پزشکی ، تیراندازی متوقف نمی شود) 

دوم : داور باید از تیراندازان بپرسد که چند تیر دیگر باید پرتاب می کردند. تعداد تیرهای پرتاب شده و پرتاب نشده هر تیراندازی که در آن خط حضور دارد،  باید توسط داور در دفترچه  یادداشت بشود. 

سوم : داور باید  دی او اس(Dos) را آگاه کند که تیر Pass through شده است، بنابراین او نباید سه سوت به نشانه ی پایان تیراندازی بزند تا همه ی تیراندازان برای ثبت امتیاز به سمت اهداف بروند.  

یک توضیح تکمیلی توسط خانم رسولی در این قسمت ارائه شده که خیلی مفصله بنابراین اینجا به صورت خلاصه برای شما می نویسم : بعد از پایان تیراندازی در هر اند، DOS سه سوت می زند. دو سوت اول به معنای توقف تیراندازی است و سوت سوم به نشانه ی امنیت زمین و اجازه به تیراندازها برای رفتن به سمت اهداف و ثبت امتیاز است. در موقعیت رد کردن تیر، DOS تنها دو سوت می زند که به معنای دستور توقف تیراندازی توسط تیراندازان است ولی در این مرحله تیراندازها حق ندارند تا برای ثبت امتیاز به سمت اهداف بروند! تنها داور به همراه تیراندازان سیبلی که تیری از آن رد شده به سمت سیبل مورد نظر می روند و بقیه ی تیراندازها باید پشت خط انتظار بمانند!  

چهارم : داور با هر تیراندازان سیبلی که تیر از آن رد شده ، به سمت هدف می رود. تمام تیراندازان روی خطی که Pass through اتفاق افتاده،  باید به همراه داور برای ثبت امتیاز به جلوی سیبل بروند. 

پنجم : برای اینکه داور مطمئن شود تیر Pass through شده است، به تیری که در زمین است نگاه می کند. گاهی ممکن است تیراندازان تیری را در زمان تمرین گم کرده باشند و به داور اطلاع نداده باشند و سپس مدعی شوند که همین تیر Pass through شده است و یا تیری را با حالت کولاپس پرتاب کرده باشند که از زیر سیبل عبور کرده و حالا بر روی آن تیر که در پشت سیبل پیدا شده، ادعای Pass through داشته باشند. پر تیری که از فوم رد شده است، حتما تا شده و یا کنده شده و یا نشانه ای از رد شدن تیر از فوم را دارد. در این مورد باید حتما هم تیر و هم فوم بررسی شود. فوم  در موقعیت Pass through باید حتما قابلیت رد کردن تیر را داشته باشد و داور باید حتما فوم را هم بررسی کند. قطعا از یک فوم سالم نمی توان انتظار داشت تا تیر پرتاب شده را، رد کند! پس پشت سیبل هم باید مورد بررسی قرار بگیرد. باید نقاطی از پشت سیبل که فیس روی آن چسبیده پاره و یا سوراخ سوراخ باشد. 

توضیحی در حاشیه : کولاپس به چه معناست؟ کولاپس در زمانی اتفاق می افتد که شما در مرحله ی آخر پرتاب تیر قرار گرفته اید، حالا و در این زمان، شما برای ریلیز دچار تردید می شوید. تصمیم می گیرید که کمان را پایین بیاورید و از پرتاب تیر منصرف می شوید، با این حال به طور ناخودآگاه کلیکر شما می زند و شما عمل ریلیز را انجام می دهید. چون دستی که کمان را نگه داشته به سمت پایین آمده و تیر هنوز بر روی رست است، بنابراین تیر شما به سمت پایین حرکت کرده و از زیر سیبل عبور می کند! 

ششم: داور به سوراخ های علامت زده نشده در فیس نگاه می کند. چنانچه فوم کهنه و مستهلک بود و قابلیت رد کردن تیر را دارا بود و پس از بررسی تیر و اطمینان از رد شدن تیر از فوم، حالا باید فیس مورد بررسی قرار بگیرد. در این مرحله باید دید که آیا سوراخ علامت نزده ای روی فیس وجود دارد یا نه؟ اگر سوراخ علامت نزده ای وجود داشت،( در این صورت با توجه به اینکه حتما اثری از پر تیر در اطراف سوراخ موجود باشد، زیرا ممکن است این سوراخ علامت نزده مربوط به اندهای قبل باشد)، امتیاز همان سوراخ به تیر داده می شود.  (اثر آنچنانی ای هم نداشته باشه می دن اما باید مطمئن شد که اصلا فوم قابلیت اینو داشته که تیری ازش رد بشه یا نه ) .

هفتم : اگر داور به دلیل اینکه سوراخ های علامت نزده ی زیادی روی فیس بود، نتوانست تشخیص دهد  که تیر به کجا اصابت کرده است، کمترین امتیاز را از میان سوراخ های علامت نزده  شده به تیر می دهد. این کاملا مشخصه و در کتاب داوری هم به آن اشاره شده. اگر سوراخ های متعددی وجود داشته باشد، کمترین امتیاز به تیر داده  می شه.

شما باید همواره دقت کنید که محل اصابت تیر بر روی فیس را علامت گذاری کنید. در غیر اینصورت حتی اگر سوراخی بر روی فیس شما باشد که کاملا هم مشخص باشد تیر از این محل از فوم عبور کرده، ولی داور تعدادی سوراخ علامت نزده بر روی فیس مشاهده کند، در اینصورت طبق قانون سوراخ با امتیاز کمتر به شما داده خواهد شد!   

هشتم و نهم : پس از ثبت امتیاز توسط داور، فوم تعویض می شود و تیراندازان به همراه داور به خط آتش بر می گردند. 

دهم : داور باید  دی او اس (Dos) را آگاه کند  که  زمان اضافی برای تیراندازانی که در خط بودند،  در نظر بگیرد تا تیرهای باقیمانده ی خود را پرتاب کنند. هر تیر 40 ثانیه.  

یازدهم :داور در زمانی که به پرتاب تیرهای باقی مانده تعلق گرفته است،  شاهد   امتیاز دهی به تیرهای باقی مانده باشد

 

نظرات 2 + ارسال نظر
فاطمه 20 اسفند 1390 ساعت 01:52 ق.ظ

مرســـی...
یه سوال،تو مسابقه های خارج سالن،اگه مسابقه تو ی زمین چمنی چیزی باشه بعد تیر رد بشه ولی خیلی دور تر از سیبل بیوفته؛یعنی مثل تیرهای ما که بعضی وقتا تا ته زمین میره اون موقع تیرانداز چجوری باید ثابت کنه تیر زده و تیرش رد شده؟
فکر کن وسط مسابقه با داور بری دنبال تیر بگردی

ی خواننده جدید نه،ی کامنت بذار جدید

mohadese 19 اسفند 1390 ساعت 07:35 ب.ظ

سلام .
تقریبا 6 ماه میشه که تیراندازی رو شروع کردم و در این مدت با مسائل و مشکلات و سوالات زیادی مواجه شدم از آن جایی که علاقه ام به تیراندازی زیاد بود بیشتر وقت خودم رو برای پیدا کردن جواب سوالات د ر اینترنت گذروندم .
جا داره که به خاطر مطالب خوب و مفیدتون که شاید بعضی از مربی ها در اختیار شاگردانشون قرار نمی دهند ازتون تشکر و قدردانی کنم . امیدوارم که همیشه موفق و پیروز و سربلند باشید و بدونید که هر مطلب جدیدی از وبلاگتون یاد می گیرم از صمیم قلب دعا تون می کنم .

سلام
بچه ها یک خواننده ی جدید! به شما خوشامد می گویم و امیدورام مطالبی را که می خواهید بدانید، در وب من پیدا کنید!
آرزوی من این است که بتوانم اطلاعاتی را که به دست آوردم در اختیار شما قرار بدهم با این هدف که " به هم کمک کنیم تا سطح تیراندازی در ایران بالاتر برود" !
امیدورام موفق بشوید! و همیشه تیرهایتان به مرکز فیس اصابت کند!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد