Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

قوانینی که تیراندازان باید بدانند!

سلام

خانم ها و آقایان تیرانداز، امیدوارم همواره موفق باشید و این هم از مطلب دوم.

ادامه در ...

« خانم برو جلو!!! اینجا جای منه! آقا جای شما کجاست؟ این جا جای منه! شماره ی شما چنده؟ آقا برو جلو تر! استاپ کمانت داره می ره تو دهن من!!! آقا یعنی چی؟ چرا اینقدر عقب وایسادی؟ پس من کجا وایسم؟... داور بیا جای ما رو معلوم کن! من دیگه نمی تونم تحمل کنم!!!» این ها جملاتی هستند که بعد از حضور تیراندازان بر روی خط آتش شنیده می شوند و این بحث و جدل ها، پای ثابت مسابقات تیراندازی شده! و آخر سر داور باید بیاد و به این دعواها خاتمه بده. این دعواها روی تیراندازی شما تا آخر مسابقه تاثیر می گذاره. بعضی ها اصلا دوست دارند مایه عذاب یک آماتور بیچاره ی مسابقه اولی! بشوند! حواستون را جمع کنید!!! ولی آیا بدون حضور داور هم می شه این اختلاف ها را حل کرد؟ جواب مثبته!!!

درست حدس زدید، در این مطلب طرز ایستادن بر روی خط آتش توضیح داده می شود. خوب شما وارد مسابقه شدید و کمانتون را بستید و در این لحظه، یعنی زمانی که مسابقه در حال آغاز شدنه، اسامی تیراندازان که باید بر روی اون خطوط تیراندازی را شروع کنند، خوانده می شه. مثلا آقای X ، خط 23A / یا خانم Y، خط 4B و الی آخر.... ولی این ها چه مفهومی دارند؟

قبل از اینکه وارد بحث بشم باید بگم که زمین تیراندازی اصلا هردمبیل نیست و اتفاقا چند تا خط داره که هر کی هرکی نشه! این خطوط هم افقی هستند و هم عمودی! اما خط های افقی ...دقت کنید در زمین تیراندازی اول "خط انتظار" یا Waiting است که ممکنه در بعضی از مسابقات دو خط انتظار وجود داشته باشه. شما کمانتون را روی این خط قرار می دهید! بعد از این خط، خط "پرتاب" یا Shooting قرار داره که درواقع شما باید روی این خط تیراندازی خودتان را شروع کنید. فاصله ی این خط از خط انتظار تقریبا 5 متر است. شما در زمان قرار گیری روی این خط باید حتما یا پاهایتان در دور طرف خط باشد و یا اینکه یکی از پاهاتون حتما روی خط باشه. این به خاطر مسائل ایمنی است. بعد از این خط، خط "سه متر" قرار داره که در موردش بعداً حتما توضیح می دم ولی به صورت خلاصه داشته باشید که این خط به این دلیل گذاشته شده که اگر تیر شما به دلایل مختلفی از کمان خارج شد و روی زمین و در این محدوده افتاد، تیر شما مشمول " پرتاب دوباره!" یا RE SHOOT خواهد شد و اگر احیانا چنین اتفاقی برای شما افتاد، می توانید به داور بگویید (که البته حتما باید بگید!!!) تا داور برای پرتاب اون تیر به شما زمان اضافی بده!!! (حال کردید! یک زمان اضافه برای پرتاب تیر !!! چون تیر شما در این حالت یک تیر "زده نشده" محسوب می شه ولی اگه جلوی خط سه متر بیفته، در این صورت در کمال بدشانسی! تیر شما رد شده و هیچ کاریش نمی شه کرد و امتیاز اون تیر Miss محسوب می شه. برای جلوگیری از این قضیه حتما ناک تیر و ناک این پوینت کمانتون را قبل از مسابقه چک کنید. گشادی ناک تیر و همینطور کهنه بودن نخ ناک این پوینت می تونه این حالت را بوجود بیاره! البته ممکنه تیرتون در محدوده ی 3 متر بیفته ولی بهتره ریسک نکنید! یادتون باشه که اصولا باید قبل از مسابقه کمان و تجهیزات را چک کرد!)

این ها خط های افقی بودند ولی خط های عمودی چی هستند؟ این ها خط هایی هستند به فاصله ی 80 سانتی متر که در واقع فضای تیراندازی را برای تیراندازان (یعنی شما) تعریف می کنند. هر تیرانداز 80 سانتی متر فضا داره. (باور کنید البته یک کم مسخره است چون معمولا روی هر خط بیش از یک تیرانداز قرار داره!) این خطوط با شماره های 1 ،2 ،3 و... شماره گذاری می شوند. در مسابقات مهمی که سطح بالایی دارند، شماره ها بر روی پلاک هایی جلوی خط 3 متر قرار گرفته اند. بنابراین شما هیچ مشکلی برای پیدا کردن خط تیراندازی خودتان ندارید. اما اگر نبود چی؟ خوب پای سبیل ها دیگه حتما شماره داره و شما از خط انتظار می تونید آن ها را ببینید. حالا چطوری باید باستید و از کجا باید مطمن باشید که روبروی سیبل خودتان هستید؟

خیلی ساده! شما اگر روبروی سیبل خودتان باشید، در این صورت پایه های عقب سیبل را نباید ببینید! در این صورت روبروی سیبل خودتان هستید. در صورتی که چنین نبود... یعنی شما یکی از پایه های عقب را یعنی پایه ی چپ یا راست را دیدید، دیگه روبروی سیبل خودتان نیستید! باید جابه جا بشید.

خوب حالا مرحله ی بعد! یعنی این A، B، C و D یعنی چی؟ بعضی اوقات بسته به تعداد شرکت کنندگان و تعداد سیبل ها، تعداد افرادی که روی یک سیبل مسابقه می دهند بیشتر از دو نفر می شه! مثلا ممکنه سه نفر باشید یا چهار نفر. حالا چطوری باید باستید؟

ببینید اگر سه نفر بودید که در داوری بهش می گویند چینش A/B/C ، در این صورت هر سه نفر باهم می ایستند. سه فیس هم روی سیبل وجود داره. دقت کنید از سمت چپ به راست، اول A می ایسته بعد B و در جلو C قرار می گیره. در این حالت خیلی راحت می شه روی خط ایستاد. نفر B که باید جایی قرار بگیره که پایه های عقب را نبینه یعنی درست وسط خط. نفر A از وسط یک قدم از وسط به چپ می ره و نفر C یک قدم به راست.

ولی اگر چینش چهار نفری بود چی؟ آیا چهار نفر با هم تیر می زنند؟ نه! در داوری اگر چهار نفر با هم روی خط باشند، چینش چهار نفری ارائه می شه! به این ترتیب که اول A و C روی خط می روند و بعد B و D. در End بعد این چینش برعکس می شه یعنی اول B و D روی خط می روند و تیر میزنند و بعد A و C. و به همین ترتیب تا پایان مسابقه. در این نوع چینش، چهار فیس باید روی سیبل باشه که در مسافت های مختلف متفاوته. مثلا در 18 متر، هر فیس به صورت سه فیس کوچک که به صورت عمودی هستند، است، اگر دیده باشد. در این حالت از چپ به راست اول A و بعد B و سپس C و D قرار می گیره ولی در سی متر و مسابقات فیتا راند (چهار مسافت) که اگر شد براتون توی یک بخش جدا توضیح می دم، چهار فیس روی سیبل به صورت عمود بر هم قرار می گیره. دوتا بالایی ها A و B هستند و دو تا پایینی ها C و D. حالا اول A و B فیس های بالایی را می زنند و بعد C و D فیس های پایینی را. در این حالت ایستادن روی خط خیلی راحت تره، چون عوض سه نفر، دو نفر روی خط هستند. پس کافیه شما وسط سیبل یعنی جایی را که پایه های عقب را نمی بینید پیدا کنید و بعد با حرکت یک قدم به راست برای B و یک قدم به چپ برای A، مکان تیراندازی خودتان را پیدا کنید. C و D هم همینطور. C در سمت چپ و پایین و D در راست و پایین. بعضی وقت ها در مسابقات سی متر، سه نفر روی سیبل می زنند. فیس ها بازهم عمود به هم هستند، یکی در بالا و دو تا در پایین. حالا ممکنه داوران بگویند که فیس تکی بالا A هست که در این صورت A وسط قرار می گیره و B در چپ و C در راست و یا ممکنه بگویند که فیس بالا B است که در این صورت A در سمت چپ و C در سمت راست قرار می گیره.

خوب الان متوجه شدید که 23A یعنی چی؟ یعنی شما باید بروید روی خط محدوده ی شماره ی 23 و باید روی فیس A تیر بزنید که بسته به چینش سه تایی یا چهار تایی که در بالا توضیح دادم، متفاوته. در مسابقات سطح بالا حتما A و B و ... را بالای فیس ها می نویسند و یا با یک پلاک مشخص شده است.

خوب حالا شما رفتید سر جاتون و یک تیرانداز بی اخلاق!!! دیگه آمده و هی داره شما را اذیت می کنه و می گه اینجا جای منه و من جابه جا نمی شم و از این صحبت ها! شما اول مطمئن بشید که دقیقا سر جاتون هستید! بعضی وقت ها دچار خطای دید می شید!!! اگر سر جاتون بودید و دیدید که طرف ول کن نیست و داره اذ یت می کنه و جلو یا عقب نمی ره (مثلا اگه قرار جلو بره و نمی ره!) شما دیگه روبروی فیس نیستید. در این صورت برای اینکه با کلیکرتون مشکل پیدا نکنید و جمع نشوید، پای راست یا پای چپ تان (بسته به اینکه کمان را باکدوم دست می گیرید) کمی عقب بگذارید و اینطوری حسابی طرف را ناک اوت! می کنید. این یک روش حرفه ای برای برخورد با یک تیرانداز بی اخلاقه!!!( که چون تیراندازی خودش خوب نیست، می خواد تیراندازی بقیه رو هم خراب کنه!!!) اگر اعصابتون را داره همچنان به هم می ریزه، داور را صدا کنید تا جای هر کدام از تیراندازها را معلوم کنه. مواظب باشید! توی دام نیفتید! اگر موفق بشه اعصابتون را به هم بریزه، دیگه مسابقه را باختید!!! و او به هدف خودش رسیده! ممکنه بخواد در ادامه هم اعصابتون را به بهانه های مختلف به هم بریزه، پس در اینجا صدا کردن داور می تونه کمک کنه. ولی نه مثل بچه کلاس اولی ها!(ببخشید که من این لفظ را به کار می برم!) داور را مرتب خبر نکنید. داور باید تیراندازهای دیگه ای را هم تحت نظر داشته باشه. پس همان جا به جا کردن پا می تونه خیلی کمک کنه. از اول با یک بی اخلاق درگیر نشید! سری را که درد نمی کنه، دستمال نبندید!!! اینطوری شما ریلکس مسابقه می دیدو اون تمام مدت مسابقه دنبال این است که چطوری می تونه اعصاب شما را خرد کنه ولی هیچ راهی پیدا نمی کنه و دست آخر هم دستش رو می شه. مطمئن باشید داور طرف شماست!َ

خوب این هم از مطلب این دفعه . امیدوارم هیچ آماتوری در هیچ مسابقه ای بغل دست یک تیرانداز بی اخلاق نیفته که اذیتش کنه و اجازه نده که خوب مسابقه بده.

با تشکر از شما، که وقت گذاشتید و این مطلب را خواندید. امیدوارم که همیشه خوب مسابقه بدهید. اگر جایی از مطلب را متوجه نشدید، در قسمت "نظر بدهید" مطرح کنید تا ابهام برطرف بشود.

نظرات 1 + ارسال نظر
حاتمی 4 آبان 1395 ساعت 09:23 ب.ظ

مطلبی خوبی بود .....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد