Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

let off

        سلام 



         همانطور که می دانید لت اف اصطلاحی است که در مورد کمان کامپوند و نحوه عملکرد قرقره های کمان استفاده می شود. قبلا نمودارهای حرکت ونیروی کمان کامپوند را دیدید که درست مثل یک ناقوس می ماند و درست برعکس کمان ریکرو است که یک نمودار خطی و ارتباط پیوسته بین میزان حرکت و نیروی وارد شده کمان دارد. این مقاله از سایت لنکستر برداشته شده و در مورد لت اف است. 


           شما در یک مغازه تیراندازی با کمان ایستاده‌اید و صدای تیراندازی را می‌شنوید که ادعا می‌کند کمان کامپوندی دارد که 80 درصد لت اف دارد. این به چه معنی است؟» برای شروع به پاسخ دادن به این سؤال، ابتدا باید بدانید که کمان های کامپوند چگونه از نظر عملکرد با کمان های ریکرو و بلند تفاوت دارند. کمان های مانند آن ها یک زه دارند و تمام قدرت خود را از لیمب ها می گیرند. در نتیجه خم شدن لیمب ها نیرو تولید شده، هرچه آن را به عقب بکشید، کشیدن آن سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. 


         کمان‌های کامپوند دارای لیمب هستند، اما بسیار کوتاه‌تر از کمان‌های ریکرو . آنها همچنین از کابل ها و چرخ هایی به نام قرقره برای تولید انرژی ذخیره شده استفاده می کنند که در نهایت برای پرتاب یک تیر استفاده می شود. با استفاده از قرقره ها و کابل هایی که به فرآیند کشیدن کمک می کنند، یک کمان کامپوند می تواند وزن کشش خود را در حدود نیم تا دو سوم چرخه کشش به شدت کاهش دهد.



           هنگامی که قرقره ها می چرخند، وزن کشش کاهش می یابد، بنابراین یک کماندار در هنگام کشش کامل وزن بسیار کمتری نسبت به اوج وزن کشش نگه می دارد.  مقدار کاهش وزن برای محاسبه ی کمان استفاده می شود. یعنی کمانی با حداکثر وزن کشش 70 پوند، که وزن نگهدارنده ی کامل آن 14 پوند است، کمان با لت آف 80 درصدمی باشد.  چهارده پوند 20 درصد از وزن اوج کشش است، به این معنی که 80 درصد از وزن اوج کشش کمان از بین رفته یا صرف لت اف شده است. 


       کمان‌های کامپوند که عمدتاً برای شکار استفاده می‌شوند معمولاً 75، 80 یا 85 درصد لت اف دارند. PSE در سال 2017 قرقره  خود را معرفی کرد که دارای 90 درصد لت اف است. در دنیای شکار، مزایای لت اف زیاد واضح است. وزن کشش سنگین‌تر به دلیل توانایی آن‌ها در هدایت تیرها از میان حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما یک کماندار ممکن است مجبور شود برای جلوگیری از دیده شدن توسط حیوان شکار، کمان را زودتر بکشد، و سپس زه کمان را برای مدت طولانی در حالت کشش کامل نگه دارد و در حالی که منتظر است آن حیوان را با دقتی عالی و پرتاب تیری مناسب شکار کند. 


        نگه داشتن تنها 20 درصد وزن اوج کمان در زمان کشش کامل در حالی که منتظر آن شلیک هستید، کار را بسیار ساده تر می کند. از سوی دیگر، کمانداران مسابقه، همیشه به مقدار زیادیلت اف علاقه ندارند. آن‌ها احساس می‌کنند که می‌توانند کمان را ثابت‌تر با وزن بیشتر در هنگام کشش کامل نگه دارند، و بنابراین کمان های کامپوند مسابقه ای اغلب دارای 60، 65 یا 70 درصد لت اف هستند. با استفاده از کمان با 60 درصدلت اف، آن کماندار حداکثر وزن را می‌کشد. 70 پوند در بیشینه وزن و  28 پوند در کشش کامل را نگه می دارد. به یاد داشته باشید، یک کماندار برگشتی با طول کشش 28 اینچ، با تیراندازی با کمان 70 پوندی، تمام 70 پوند را در زمان کشش کامل نگه می دارد. بنابراین لت اف بیشتر به معنی سرعت بیشتر در پرتاب تیر است و اینکه شما می توانید مدت طولانی تری کمان را نگه دارید.